Bama

5 litt lettere om dagen

Er du opptatt av å passe vekten, eller har du planer om å gå ned noen kilo? En smakfull, mettende og ikke minst sunn måte å gjøre dette på, er å spise mye mer frukt og grønnsaker.

Fargerike, saftige, sprø og spennende frukter, bær og grønnsaker bør virkelig monne når du handler, og det må synes på tallerkenen din når du spiser. Husk å få med en porsjon frukt, bær eller grønnsaker til hvert måltid du spiser!

Grønnsaker er fint for deg som vil ned i vekt, fordi de:

  • Metter godt, slik at du «holder» i tre-fire timer før neste måltid.
  • Er fiberrike, noe som er bra for fordøyelsen.
  • Inneholder få kalorier, men har mye volum, slik at det er lettere å regulere kaloriinntaket
  • Smaker naturlig salt, slik at du kan kutte ut salt i matlagingen, og dermed frigi vann som er bundet i kroppen.

Ekstra lette valg: Tomat, agurk, salat, grønnkål, purre, løk, paprika, chili, stangselleri

Frukt og bær er fint for deg som vil ned i vekt, fordi de:

  • Smaker søtt, men inneholder mye mindre sukker enn godteri og desserter.
  • Er utmerkede kalorifattige mellommåltider sammen med litt nøtter.
  • Tilfører væske, vitaminer, mineraler, kostfiber og andre aktive stoffer som du trenger mye av, også når du skal ned i vekt.

Ekstra lette valg: Bringebær, jordbær, tranebær, appelsin, eple, grapefrukt, guava, melon

Minst 2 av 5 om dagen til middag

Prøv tallerkenmodellen til middag for å hjelpe deg til å spise mer grønnsaker og færre kalorier:

  • Fyll halve tallerkenen med dampede, kokte, bakte eller rå grønnsaker, både salatgrønnsaker og rotgrønnsaker.
  • Fyll en kvart tallerken med magert kjøtt, fugl, fet eller mager fisk (evt. soyaprodukter om du er vegetarianer).
  • Fyll den siste kvarte tallerkenen med kokte eller bakte poteter, kokte linser, brun ris eller fullkornspasta.

Denne måten å forsyne seg på sørger for at du får et balansert og magert måltid stappfullt av viktige næringsstoffer. Drikk vann til, og avslutt gjerne med en frukt.