Bama

5 om dagen for deg som trener

For å yte mest mulig når du er fysisk aktiv, gjelder det å ha den riktige typen energi lett tilgjengelig for musklene, slik at de ikke går tomme for energi og du må avbryte treningen. Frukt og grønt er avgjørende i så måte. Vi gir deg tipsene til 5 om dagen for deg som vil prestere.

Har du spist riktig før trening, kamp, konkurranse, løp eller renn, ser du fine resultater både når det gjelder utholdenhet og prestasjon.

  • Spis et godt måltid ca. tre-fire timer før du trener, eller et litt mindre måltid ca. én time før start. For eksempel grovt brød med cottage cheese toppet med frukt eller grønnsaker. Eller middag med fisk, fullkornspasta og godt med salat eller grønnsaker til.
  • Avslutt måltidet med en banan.
  • Drikk gjerne et glass juice til måltidet, men så bør det gå i vann frem til du begynner.

For å holde prestasjonene oppe gjennom lengre treningsøkter, trenger du godt med vann, men også ekstra energi.

  • Lag gjerne sportsdrikk selv, se oppskrifter her.
  • Skal du på langtur eller holde på i mer enn tre timer, kan du trenge fast føde også, gjerne i form av raske karbohydrater. Gode tips i så måte er:
  • Banan
  • Druer
  • Tørket frukt blandet med nøtter
  • Smoothie
  • Yoghurt