Bama

5 om dagen for en smartere hjerne

Kosten har veldig mye å si for hvordan hjernen fungerer. Både humør, motivasjon og mental ytelse lar seg påvirke av maten. Er du student eller trenger å være skjerpet på jobb, bør du lese videre.

Hjernen forbruker omtrent 1/5 av all energi som omsettes i kroppen. Den prosesserer all slags informasjon fra hele kroppen kontinuerlig. Fordøyelsessystemet rapporterer til hjernen, det gjør også sanseapparatet vårt, nervesystemet rapporterer, og så videre. Dette krever masse energi. Hjernen er svært spesifikk på hva slags energi den fungerer best på, og det er følgende komponenter

  • Brenslet: Karbohydrater (grønnsaker, frukt, grove kornvarer)
  • Byggesteinene: Fett (valnøtter, linfrø, tran, fet fisk, avokado, oliven)
  • Forbindelseslinjene: Protein (nøtter, bønner, magert kjøtt, fisk, egg, magre meieriprodukter, havregryn)
  • Forsvaret: Vitaminer og mineraler (frukt, bær, grønnsaker, fisk, kjøtt, meieriprodukter)

Slik gjør du!

Ønsker du å optimalisere tankeevnen og den mentale kapasiteten? Prøv denne hjernevennlige dagsmenyen med 5 om dagen innebygd:

  • Frokost: Spinat- og soppomelett med en skive grovt brød med aprikossyltetøy på
  • Mellommåltid: Brokkolibuketter med bønnedipp
  • Lunsj: Røkelakssalat med grønn salat, spinat, rødkål, squash, blomkål, soltørket tomat, tahini (sesamdressing) og olivenolje
  • Mellommåltid: Eple og noen valnøtter
  • Middag: Kalkunburger i grovt hamburgerbrød, fylt med avokadoskiver og stekt squash. Grønn salat ved siden.
  • Kveldsmat: Havregryn med tørket aprikos, bananskiver og hasselnøtter. Ekstra lett melk.
  • Drikke gjennom dagen: Vann, urtete.