Bama

5 om dagen i regnbuens farger

Et sunt kosthold er den beste helseforsikringen – og definitivt den mest smakfulle! Spiser du variert og balansert, er det plass til det meste i kostholdet ditt. Og basisen i kostholdet bør være plantemat, i følge Helsedirektoratets kostråd.

Et godt sted å starte, er å spise 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag. Vi får i gjennomsnitt bare 3 porsjoner i oss hver dag, så doble gjerne innsatsen! Få med deg alle regnbuens farger når du velger dine 5 porsjoner, og prøv å spise like mye grønnsaker som frukt og bær. Her er noen fargerike tips:

RØDT: Jordbær, eple, tomat, paprika, moreller

ORANSJE: Appelsin, gulrot, multe, søtpotet, klementin

GULT: Banan, sitron, gul løk, mais, gul squash

GRØNT: Brokkoli, sukkererter, salat, kiwi, grønnkål

BLÅTT: Blåbær, blå druer, blå poteter, solbær, bjørnebær

FIOLETT: Rødbeter, reddiker, røde druer, aubergine, rødkål

Hvorfor spise fargerikt?

I det første av Helsedirektoratets kostråd kan vi lese følgende: Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Ved å øke mengden grønnsaker, frukt og bær, fullkornsprodukter og fisk i kostholdet ditt, vil du automatisk få mindre plass til kjøtt og matvarer som inneholder mye salt og sukker. Du trenger med andre ord bare å fokusere på å spise mer av det ene, så kommer det andre av seg selv! Og det er jo alltid hyggeligere å fokusere på det man kan spise mer av.