Bama

5 om dagen på budsjett

Bor du sammen med noen på hybel eller studentleilighet, er det lett å bli flinkere til å spise frukt og grønt. Her får du tips til hvordan du planlegger og legger opp handlingen. Det hele er sunt, raskt og billig!

  • Et sikkert tips er å handle inn mye frukt og grønt – det er, per kilo, noe av det billigste du kan handle inn, samtidig som det er supersunt og mettende.
  • Rotgrønnsaker holder seg lenge i kjøleskapet, mens epler, bananer, mango, tomat og agurk trives best på benken, så det burde ikke være oppbevaringsplassen det kommer an på!
  • Et glass juice til frokost er sunt og rimelig. Da er det bare fire porsjoner igjen!
  • Det er kjempesmart å lage litt ekstra salat til middagen, og så bruke det som basis for en lunsjsalat du kan ta med i baggen. Spe på med pasta, bønner, kjøtt, kylling eller fisk for en mettende lunsj.
  • Har du en (grov) wraps eller to, kan den fylles med alt! Skiver av avokado toppet med kylling, mais, sukkererter og chili, så har du en texmex-variasjon. Deilig lunsj, kosemat eller noe å ta med på treningen.
  • Planlegg middagene rundt grønnsakene, heller enn kjøtt og fisk. Bruk kjøtt og fisk som sideretter, slik de gjør i Asia. Det blir rimeligere, og dere får garantert i dere det som dere trenger av næringsstoffer.
  • Server nøtter og frisk frukt som dessert, det er sunt og gjør deg mindre fysen på godteri (som koster mer!).
  • Det er lurt å handle inn mye på en gang, for eksempel en gang i uken, og så heller supplere med enkelte ferskvarer underveis. Handler dere inn stort, blir det faktisk billigere i lengden. Vet dere at dere trenger gulrøtter til flere middager i en uke, lønner det seg å kjøpe en stor pose heller enn en liten pakke.
  • Har dere valget mellom flere butikker, er det penger å spare på å lete etter tilbud.
  • Sjekk holdbarhetsdatoen på det som dere handler, så dere er sikre på at det holder frem til da dere trenger maten.