Bama

5 om dagen på lavkarbo

Lavkarbo er kommet for å bli, ser det ut til. Visste du at også grønnsaker og bær hører med i et lavkarbo-kosthold - ja, det er faktisk basisen i de fleste lavkarbodietter?

Alle typer grønnsaker som vokser over jorden er lov å spise når du følger et lavkarbokosthold. Ja, ikke bare lov, men superviktig.

Bladgrønnsaker

I flere av lavkarbodiettene er bladgrønnsaker selve fundamentet i kostholdet, noe du skal spise mer av enn både kjøttmat, ost og annen fet mat. Her er et knippe du bør bli bedre kjent med – alle inneholder fra 0,4-1,9 gram karbohydrater per 100 gram:

  • Spinat
  • Asparges
  • Agurk
  • Artisjokk
  • Stangselleri
  • Bladsalat
  • Persille
  • Tomat
  • Kinakål
  • Brokkoli

Spiser du disse regelmessig, får du i deg vitamin A, folat, vitamin C, vitamin K, jern, kalium, kalsium, kostfiber og massevis av andre aktive plantestoffer. Bra for hele kroppen!

Andre grønnsaker

Det er også andre grønnsaker du kan kose deg med når du følger et kosthold med lite karbohydrater, og det er de fete grønnsakene: oliven og avokado ligger på rundt 0,5 g karbohydrater per 100 g. Disse gir rikelig med umettet fett. Vi trenger faktisk mykt fett for å forbrenne vårt eget fett! I avokadoen finner du også mye vitamin E.

Frukt og bær

Det gjør seg med litt naturlig søtsmak og friskhet i maten, og frukt og bær inneholder en rekke nyttige stoffer du trenger tilførsel av hver dag. Rabarbra, lime, sitron og bringebær er definitivt lavkarbo, med fra 0,7 til 3,2 g karbohydrat per 100 g vare. Mange lavkarbodietter råder også til regelmessig bruk av cantaloupemelon, bjørnebær og jordbær fordi de inneholder lite karbohydrater (4-6,6 g/100 g) og mye kostfiber.