Bama

Hva betyr 5 om dagen?

5 om dagen er et mål for oss som enkeltmennesker og nasjon – om at vi bør spise (minst!) 5 frukter og grønnsaker pr dag. Årsaken er enkel: Frukt, bær og grønnsaker skaper helse og livskvalitet. Dessuten smaker det utrolig godt, og er derfor et realistisk mål å nå bare vi bestemmer oss.

Og det er ikke akkurat småtteri vi snakker om når vi ser på de positive helseeffektene: Helsemyndighetene fastslår at 5 om dagen kan forebygge livsstilssykdommer som overvekt, diabetes type 2, hjertesykdom og visse former for kreft.

For barn er én porsjon lik en håndfull. Barn over 12 år kan spise voksne porsjoner.

For barn er én porsjon lik en håndfull. Barn over 12 år kan spise voksne porsjoner.

Hva og hvor mye er egentlig 5 om dagen?

  • 1 om dagen av frukt, bær eller grønnsaker tilsvarer ca. 100 gram – altså et eple eller en banan, en avocado, to–tre små tomater, en god neve blåbær eller bringebær, en grønn salat eller to kiwi. Når halve middagstallerkenen er grønn – med blomkål og brokkoli, aspargesbønner og rotgrønnsaker, får du i deg 2 om dagen. For barn er én porsjon lik en håndfull. Barn over 12 år kan spise voksne porsjoner.

Banan teller som 1 om dagen.

  • Et glass juice eller smoothie teller som 1 om dagen. Men du kan ikke «drikke deg til 5 om dagen» – juice/smoothie teller aldri mer enn én, uansett hvor mange glass du drikker. De fire andre må du tygge i deg!
  • Husk at alle monner drar – to paprikaringer på osteskiva er topp på alle måter, det samme er agurkskiver på leverposteien, salatblader, avokado og tomat på burgeren. Dagen er full av muligheter!

Hva bør porsjonene bestå av?

Salater gjør maten frisk og spennende, med herlige lukter og smaker.

Frukt, bær, grønnsaker, salater og juice er fargerike og gjør maten frisk og spennende, med herlige lukter og smaker. For å få et mest mulig variert kosthold bør du spise minst 3 om dagen av grønnsaker  og 2 av frukt og bær. Tenk gjerne på regnbuens farger når du spiser: Får du i deg noe rødt, gult, oransje, grønt og lilla hver dag, er du sikret et variert næringsinntak og mange gode smaksopplevelser!

Hvorfor?

Frukt, bær, grønnsaker, salater og juice gir oss masse ulike vitaminer, mineraler, sporstoffer og mye bra kostfiber, men også antioksidanter og andre aktive stoffer. Og det lille fettet som er (for eksempel i avocado!) er av det flerumettede slaget – altså det vi bør spise mer av!

Hvordan ligger vi an?

I Norge spiser vi ca. 370 g frukt, bær og grønnsaker hver dag i gjennomsnitt – altså 3,7 om dagen mens det burde vært 5. Vi er litt mindre gode til å spise grønnsaker enn frukt og bær. Derfor vil vi inspirere deg til å velge mer grønt! Du finner mange gode, enkle oppskrifter og tips bama.no.

Kanskje vi skal mobilisere til en nasjonal dugnad for å nå 5 om dagen, slik de klarer med glans i Sør-Europa? Det er bare fordeler med det, for dette er et kostråd som ikke handler om forsakelse, veiing og måling eller strenge dietter. Det handler tvert imot om smak, nytelse og glede!

Det handler om smak, nytelse og glede!