Bama

Send med 1 av de 5 om dagen i matpakken

Uten matpakke blir barna trette, slitne og korte i lunten. Det er derfor viktig at barn spiser skikkelig mat på skolen eller i barnehagen - og for de fleste betyr dette en sunn og appetittlig matpakke hjemmefra. Og da er det enkelt å sørge for at barnet ditt får i seg 1 av de 5 om dagen – også til lunsj.

En spennende matpakke kan inkludere frukt og grønt på en rekke måter:

  • Hele frukter som banan, eple, pære, klementin, druer og plommer, eller hele grønnsaker som cherrytomater, gulrøtter, sukkererter eller reddiker. Dette er det enkleste, og det holder seg fint i sekken.
  • Oppkuttede frukt er ekstra populært, og enda lettere å spise. Prøv vannmelonskiver, en delt kiwi eller persimon servert med skje og eple- og appelsinbåter i pose. Det er også populært med oppdelte grønnsaker som kålrotskiver, stangselleripinner eller agurkstenger.
  • Legg frem tre ulike valg før du pakker matboksen, og la barnet selv velge. Det er mye lettere å spise det man selv har valgt!
  • Bruk frukt og grønt aktivt som pynt på osten, skinken eller makrell-i-tomat-skiven: Utvid repertoaret fra kun å omfatte paprika, agurk og tomat til også å inkludere klementinbåter, epleringer, reddikskiver, karse, friske urter eller revet pepperrot (det siste egner seg best for de litt større barna!).
  • Send med en liten flaske smoothie, det er en fin måte å få i seg 1 av 5 om dagen på.

Hvorfor er det viktig å få med frukt og grønt i matpakken?

Den absolutt enkleste måten å få i seg 5 om dagen på, er å fordele de fem porsjonene utover på alle måltidene. Dermed blir det ikke uoverkommelig mye – det går så lett som bare det! Og for å få det til, er en porsjon til lunsj obligatorisk. Og smakfullt!

Skolemat med frukt og grønnsaker er viktig for at barna skal få tilført energi til skoledagen, for økt konsentrasjon og læreevne og for å kunne yte maksimalt rent fysisk. Konsekvensene av ikke å spise skolemat er ikke alltid åpenbare for barna, men vi voksne vet det godt, og kan legge til rette for en påfyll!