Bama

Slik får du barna til å spise 5 om dagen

For at barn skal like grønnsaker er trikset å få grønnsakene til å smake enda bedre. Grønnsaker med hummus (bønnedipp), tzatziki eller hjemmelaget guacamole er garanterte suksesser. Men det er enda mer du kan gjøre for å hjelpe på frukt- og grøntinntaket.

  • Kutt opp frukten og grønnsakene og la det stå fremme på bordet – eller ha det klart i kjøleskapet. Barna spiser garantert mer når frukten og grønnsakene er oppkuttet. PS! Klem over noen dråper lime, så holder frukten seg frisk og fristende.
  • La barna få være med på kjøkkenet. Barn synes det er mye mer spennende å spise det de har fått være med på å lage selv.
  • Ut på tur – ta barna med i planleggingen. Ta barnet med i butikken og la henne velge en grønnsak hun vil prøve (selv om den er ukjent for deg!), la barnet bli med på å lage handlelisten – og på å finne frem i grønnsakavdelingen, eller ta barnet med i en kantine med salatbar og la det velge selv. Følg med på hva som velges. Og snakk om det!
  • Topping – ha noe over eller på grønnsakene som kamuflerer den bitre delen av smaken, slik som revet eller smeltet ost, olje eller smør/margarin, krydder, bacon, parmaskinke, smøreost, peanøttsmør, dipp, sitron- eller limejuice, sursøt chilisaus eller chutney.
  • Forming – lag en figur! Gulrot og stangselleri kan kuttes i pinner/fyrstikker. Neper, poteter og kålrot kan du bruke en pepperkakeform på og skjære til før koking. Tomat og agurk kan skjæres til med spesialkniver så du kan forme spennende mønstre.
  • Gjemming – det man ikke ser, har man ikke vondt av. Pureer og grønsaksjuicer kan røres inn i alt fra kjøttkaker, sauser og supper, til gryteretter, pizzafyll og potetmos.
  • Hvis alt annet svikter… Bland 2 barnenever grønne grønnsaker og 2 barnenever oransje grønnsaker og kjør sammen med 1 dl eplejuice til en smoothie. Be den kresne grønnsakhateren om å drikke denne superdrikken før frokost – og så er hele dagens grønnsakmas unnagjort!

Hvorfor er 5 om dagen så viktig?

Barn er i vekst og trenger vitamin C og de andre næringsstoffene som finnes i frukt, bær og grønnsaker. Det er også i løpet av barneårene som grunnlaget for gode spisevaner legges. Jo flere smaksopplevelser vi presenterer dem for, desto større sannsynlighet er det for at barna oppdager mange smaker de liker. Så ikke nøl med å servere nye grønnsaker, frukter og bær – eller de kjente, kjære på nye måter.