Bama

Start dagen med 1 av 5 om dagen - minst!

Frokost er avgjørende for å gi kroppen en god start på dagen! Sliter du med appetitten om morgenen og synes den vanlige frokosten blir litt kjedelig? Her er noen smakfulle, kjappe og sunne frokostalternativer.

Frisk frukt, bær og grønnsaker er en god og velsmakende start på dagen, og stemningen stiger garantert ved frokostbordet. Litt frokost er alltid bedre enn ingen frokost. Vi i Norge spiser stort sett frokost hver dag, men er du blant de som ikke gjør det, får du gode tips her. En balansert frokost, uansett størrelse, vil gi både store og små en bedre start på dagen, enten det er lek og læring i barnehagen som står på planen, eller en presentasjon for sjefen på jobben.

Gode frokosttips:

  • Naturell yoghurt med mysli, nøtter og blåbær
  • Ristet brød med peanøttsmør og bananskiver
  • Havregrøt med bær eller revet pære og kanel
  • Eggerøre med stekte tomater
  • Smoothie av vaniljeyoghurt, spinat, eple, banan og havregryn
  • Kornblanding med melk og nektarinbiter
  • Melonskiver og knekkebrød med skinke
  • Et lite glass juice passer alltid til frokost!

En skikkelig frokostsmoothie

En utmerket måte å få i seg en rask frokost på, og den trenger ikke tygges en gang! Hiv det du måtte ha av (reste)frukt og bær i en blender, tilsett litt yoghurt og juice, og gjerne litt grønnkål, brokkoli eller gulrot også – og svisj sammen til en herlig smoothie. Rør inn havregryn eller linfrø for en enda mer mettende smoothie. En garantert god start på dagen!

Hvorfor frokost?

Uten frokost innabords må vi hente energi fra reservene våre. Resultatet er at alle bevegelser går litt saktere, at det er vrient å skynde seg, og omtrent umulig å starte dagen med lek eller fysisk aktivitet. Humøret er labert, for ikke å si eksplosivt. I en gruppesituasjon, enten i barnehage, skole eller jobb, er en frokostløs person ikke god å ha med å gjøre. Innlæringen går tregere, og evnen til konsentrasjon, fordypning og lytting synker jo lengre det er siden siste måltid. En balansert frokost fikser dette.