Fargerik mat

 

Naturen er så finurlig innrettet at det ikke er én enkelt frukt eller grønnsak som er den ultimate sykdomsforebyggeren. Nei, det du skal etterstrebe, er å spise variert. Kombiner en rekke ulike grønnsaker, frukter og bær, og du får det beste forsvaret mot blant annet hjertesykdom, kreft og for tidlig aldring.

“Sett deg som mål å spise alle regnbuens farger hver dag. På denne måten skaffer du deg et stort utvalg aktive stoffer”.

I det siste har det vært spesielt stor oppmerksomhet rundt antioksidanter. Det er naturlige stoffer som kroppen lager selv,eller som vi får i oss fra frukt, grønnsaker, bær og nøtter. Antioksidantene har funksjoner som først og fremst er knyttet til kroppens forsvarsmekanismer, der de blant annet uskadeliggjør frie radikaler og reparerer skader som er forårsaket av disse. I tillegg vil noen antioksidanter forhindre at fettet i cellene våre harskner.

“Enkelt sagt er antioksidanter en antirustbehandling for kroppen din”.

Noen antioksidanter er vitaminer, andre er sporstoffer og atter andre er såkalte flavonoider eller sterke fargestoffer. Av de mest aktive antioksidantene kan nevnes vitamin C, vitamin E, betakaroten, lykopen i tomat, sporstoffet selen og Q10. I dette magasinet får du vite mer om disse stoffene, hva de gjør for deg og i hvilke frukt og grønnsaker du finner dem.

 

» Trykk her for å laste ned magasin


 

Skriv utSkriv ut

» Tilbake