Grønnkål Tilberedning Helse/ernæring Velg riktig
Grønnkål er en robust grønn bladgrønnsak som er i familie med brokkoli, rosenkål, blomkål og vanlig kål. Den er en supergrønnsak - det vil si - full av vitaminer, mineraler, kostfiber, andre helsebringende plantestoffer - og samtidig fattig på kalorier. Mange tenker på grønnkål som en vintergrønnsak, men det er mulig å få tak i den nesten hele året. Hør med kjøpmannen din!
Grønnkålen er en skikkelig godbit med høyt vitamininnhold. Bladene er mørkegrønne, sprø, saftige og gjerne svært krusete, men det finnes også grønnkål med glatte blader. Grønnkål danner ikke hode, men består av store, løse blader som vokser på stilker. Høysesongen er fra september til mars. Grønnkål er velsmakende, særlig etter frost. Da blir kålen søtere på smak.

Grønnkålen er gjerne lettest å få tak i rett før influensasesongen og mørketiden setter inn for fullt. Spis mye grønnkål, så styrker du immunforsvaret ditt naturlig og bevarer ditt gode humør inn i vintermørket!

Bruksområde

Grønnkål er super i wokken, den tilfører både smak og farge. Den er også deilig kremet, og den er fin som garnityr i gryter og supper. Prøv også å frese grønnkål i olivenolje eller smør og server til skinke. Du kan egentlig bruke grønnkål i de fleste spinatretter, så prøv deg frem og finn frem til nye favoritter!

Oppbevaring

Oppbevar grønnkålen i kjøleskap ved 0-4 ºC, gjerne i plastboks eller plastpose. Den kan fint oppbevares i fryseren også.

Oppbevaring

Oppbevar den i kjøleskap ved 0-4 ºC, gjerne i plastboks eller plastpose.

Skriv utSkriv ut