Søtpotet Tilberedning Helse/ernæring Velg riktig

Vakker mat smaker bedre!

Forskjellige farger virker på matlysten. Maten blir mer spennende, men også sunnere. Det skyldes at forskjellige farger inneholder ulike helsebringende virkestoffer. Den guloransje fargen i søtpotet gir deg betakaroten, et næringsstoff som både er en antioksidant og kan omdannes til vitamin A, og søtpoteten ligger helt i toppen når deg gjelder innehold av betakaroten. Den er supersunn. Så la deg inspirere av den fargerike søtpoteten, det er bra for deg!

I likhet med poteten, kommer også søtpoteten opprinnelig fra Sør-Amerika. Navnet til tross, søtpoteten er ikke i slekt med poteten og smaken er en ganske annen. Den er søtere enn vanlig potet og kan minne litt om gulrot.

Fordi den er søt, erstatter den ikke vanlige poteter, men den kan gjerne stekes sammen med andre grønnsaker. Søtpotet kan stekes i skiver, kokes, wokkes, bakes og friteres. Forsøk søtpotet-“pommes frites”, det er godt til vilt, fenalår og annet røkt kjøtt.

» Les mer om tilberedning av søtpotet her..
Søtpotet ”pommes frittes”
Søtpotet ”pommes frittes.”

Søtpotet, full av næring

Søtpotet er svært rik på betakaroten, i tillegg til å gi deg vitamin C, kostfiber og andre næringsstoffer. Betakarotenet virker beskyttende på alle kroppens celler, blant annet mot skader på arvestoffet som igjen kan lede til kreft. Betakarotenet kan også farge huden din lekkert solgyllen - helt uten bivirkninger!

Velg riktig søtpotet

Søtpotet av god kvalitet skal være fast med glatt skall. Unngå poter som er myke og rynkete og som har kutt og skader i skallet. Og, husk at søtpotet ikke bør oppbevares i kjøleskapet.

Oppbevaring

Søtpoteter oppbevares best ved 12-16 ºC. De er svært ømfintlige for kald lagring.

Skriv utSkriv ut