Spinat Tilberedning Helse/ernæring Velg riktig

Dampet spinat er en klassiker, men spinaten har så mye mer å by på. Server denne næringsrike grønnsaken alene, eller sammen med for eksempel bønner og kikerter à la Midtøsten.

Spinat danner ikke noe fast ”hode” men har mange grønne blad. Det finnes flere sorter. Bladene kan være runde, glatte og forholdsvis myke, mens andre har mer spisse, grove og krøllete blad. De sistnevnte har ofte noe kraftigere smak.

Les mer om babyspinat her

Super spinat

Spinat er full av vitamin A, C, E, B6, kostfiber, folat, kalium, jern, magnesium og kobber.

SPINAT eller BABYSPINAT?
Spinat er saftige og næringsrike blader som egner seg best til varmebehandling. Skal du bruke spinat i salaten, anbefaler vi Babyspinat.

Super spinat

Ingredienser:
Spinat

Næringsinnhold pr 100 g
Energi kJ (kcal) 93 kJ/22 kcal
Fett 0,4 g
Hvorav mettede fettsyrer 0,1 g
Karbohydrat 0,3 g
Hvorav sukkerarter 0,3 g
Kostfiber 2,1 g
Protein 3,3 g
Salt 0,2 g
Vitamin A 378 mikrog (47 %*)
Vitamin E 1,9 mg (16 %*)
Vitamin B6 0,28 mg (20 %*)
Folat 202 mikrog (101 %*)
Vitamin C 37 mg (46 %*)
Jern 2,1 mg (15 %*)
Kalium 730 mg (36 %*)
Magnesium 95 mg (25 %*)
Kobber 0,23 mg (23 %*)
*av referanseverdien

Kjølevare: 0 - 4 ºC

Nettovekt
200 g

 
Super spinat 

Oppbevaring

Spinat legges i kjøleskap. Her kan den oppbevares i plastpose eller lukket plastboks. Delvis uttørket spinat kan tilføres noe av den opprinnelige spenstigheten ved å legges i kaldt vann. Den kan renses og fryses som den er.

Skriv utSkriv ut