Bama

Druer

Druer er noe de fleste liker, og har du først begynt, skal det godt gjøres å spise bare én. Søte og saftige eller syrlige og litt bitre – drueslagene finnes det mange av, og de ulike sortene har ulike smaker og egenskaper. Nyt dem som de er, ha dem i fruktsalaten eller prøv en skål med blå, oppdelte druer neste gang du serverer taco. De gir en herlig, søt kontrast til det sterke og salte.

Brukes til

Blå druer

Blå druer er fulle av smak og fruktsaft.

De inneholder 84 % vann og 11 % druesukker, og er en super kilde til rask energi. Smaken passer også godt til fjørfe og stekt kjøtt. De blå druene er en fin kilde til kostfiber. I skallet finnes det mye av resveratrol, det viktigste plantestoffet i druer.

Grønne druer

Grønne druer er sprø, søte og friske.

Pynt opp på ostefatet med små klaser grønne druer, eller skjær dem i to og ha i salater eller med yoghurt som et mellommåltid. Grønne druer er en fin kilde til kostfiber. De er også en naturlig tørsteslukker, vannholdige som de er.

Røde druer

Røde druer er den druen det selges mest av, og de finnes i mange spennende og velsmakende varianter.

Per i dag er hovedsortene av røde druer stenfrie crimson, flame, scarlotta og ralli, som varierer i smak og farge. Felles for alle er en herlig sødme med en svak syrlighet og masse fruktsaft, og med 11% druesukker er de en super kilde til rask energi. Putt små klaser i matboksen eller lag en fruktsalat til frokost.

Røde druer er en fin kilde til kostfiber. I det røde skallet finner vi resveratrol, det viktigste plantestoffet i druer.