Bama

10 på topp i juicemaskinen

Alle frukter og grønnsaker inneholder en rekke unike vitaminer og mineraler. Det betyr at du kan lage alle mulige kombinasjoner ut fra hva du liker og hva kroppen din har behov for.

Ananas

Ananasen er aromatisk og smakfull. Ananas er rik på vitamin C. Husk at ananas ikke skal lagres, de er ferdig modnet når de plukkes og modnes ikke videre på kjøkkenbenken.

Eple

Epler inneholder pektin, en løselig fibertype vi gjerne bør spise mer av. Juice eplene med skallet på.

Pære

Pærer inneholder pektin, en løselig fibertype vi gjerne bør spise mer av. Juice pærene med skallet på.

Gulrot

Gulrot inneholder mye fiber sammen med det oransje stoffet betakaroten. Betakaroten omdannes til vitamin A i kroppen etter behov. Gulrot er vår viktigste vitamin A-kilde fra planteriket.

Appelsin

Det høye innholdet av vitamin C gjør appelsin til en av de viktigste kildene til dette vitaminet. Skrell appelsinene før du bruker dem i juice, så unngår du den bitre smaken skallet har.

Stangseller

Stangselleri er rik på kostfiber og mineralet kalium. Den tilfører friskhet og en krydret smak til juicen, og passer godt sammen med tomat og andre grønnsaker.

Melon

Melon inneholder lite sukker, til tross for den søte smaken. I juicer brukes melon ofte som søtningsmiddel og tørsteslukker.

Lime og sitron

Lime er i nær slekt med sitronen, men smaken er mer aromatisk og mildere. Lime og sitron egner seg godt i juice – de tilfører friskhet og balanserer smakene. Juice dem uten skallet på.