Bama

Frukt og grønt for deg som ammer

Morsmelk er det beste for barnet, det har du sikkert hørt. Men visste du at melkens sammensetning ikke er konstant? Den lar seg påvirke av hva du spiser.

Frukt og grønnsaker er den eneste kilden til vitamin C i kosten vår - og det samme gjelder faktisk indirekte for spedbarna som fullammes også. Det er lite vitamin C i morsmelken, men dersom du er flink til å spise dine «5 om dagen», kan du påvirke innholdet av vitamin C i riktig retning. Dette tjener barnet på, fordi vitamin C blant annet inngår i dannelsen av nytt bindevev, bruskvev og beinvev, og det beskytter mot infeksjoner.

Omega-3
Spiser du nøtter og frø som inneholder mykt, flerumettet fett, vil dette gjenspeiles i morsmelken. Er du ivrig på å spise fet fisk, så blir det mye omega-3 i melken. Spiser du ikke fisk, er det fint å vite at det er svært mye omega-3 i valnøtter og linfrø også. Fire-fem valnøtter eller en spiseskje knuste linfrø om dagen dekker behovet, både for deg og for barnet ditt. Omega-3 er vist å være viktig for en normal utvikling av barnets hjerne, og dermed også for læringsevnen.

Matglede
Frukt og grønnsaker, bær og urter er alle sammen med på å sette smak på morsmelken. Dette er en spennende variasjon for det lille barnet, og noe som dessverre ikke oppnås med morsmelkerstatning. Forskning har vist at spedbarn som ammes, og som dermed møter en rekke nye smaker, lettere venner seg til et bredt spekter av matvarer når det blir større. Er du bevisst på å variere inntaket av blant annet frukt og grønt mens du ammer, kan du dermed gjøre det lettere for deg selv når barnet begynner å ville bestemme over matinntaket selv!