Bama

Frukt og grønt i graviditeten

I løpet av de ni månedene et svangerskap varer, er det morens kosthold som til fulle og hele sørger for å gi den lille noe å vokse på.

Du har kanskje hørt at du skal spise for to når du er gravid? Det trenger du ikke, men det hjelper å spise dobbelt så sunt!

Frukt, bær, grønnsaker, belgvekster og poteter er sunne, næringsrike og magre, og de hører så absolutt hjemme i kosten når du er gravid. I den første perioden, da du kanskje er kvalm og uvel, kan frukt og grønnsaker være lettere å spise enn varmretter og mat med sterk lukt. Velg gjerne milde sorter, slik som eple, pære, banan, agurk, potet og søtpotet.

Etter hvert som ukene går og appetitten kommer tilbake, bør du fokusere på å få i deg dine «5 om dagen». Spis så variert som mulig, det sikrer et bredt næringsstoffinntak samtidig som du også nyter godt av andre aktive stoffer som holder deg opplagt gjennom svangerskapet. Kostfiberne i frukt, bær og grønnsaker hjelper deg til å holde tarmene i gang selv når barnet begynner å presse på tarmene dine. Det samme gjør fibrene i tørkede aprikoser og svisker. Husk å drikke også! Har du problemer med sure oppstøt og halsbrann, kan det hjelpe å spise noen mandler (rå, uten salt) midt på dagen. 

Visste du at…

Under graviditeten er det ekstra viktig å være nøye med å skylle og vaske frukt og grønnsaker godt, spesielt slik at alle jordrester og sykdomsfremkallende bakterier fjernes.