Bama

Frukt og grønt i skolematpakken

Barn i skolealder er i sterkt vekst. I tillegg har de et høyt aktivitetsnivå som gjør at de trenger mye energi og næringsstoffer.

Skolemat er viktig for at barna skal få tilført energi til skoledagen, for økt konsentrasjon og læreevne og for å kunne yte maksimalt rent fysisk. Konsekvensene av ikke å spise skolemat er ikke alltid åpenbare for barna, men de er klare for oss voksne: Uten skolemat blir barna trette, slitne og korte i lunten. Det er derfor viktig at barn spiser skikkelig mat på skolen - og for de fleste betyr dette en sunn og appetittlig matpakke hjemmefra. 

En spennende matpakke kan inkludere frukt og grønt på en rekke måter:

  • Hele frukter som banan, eple, pære, klementin, druer og plommer, eller hele grønnsaker som cherrytomater, gulrøtter, sukkererter eller reddiker. Dette er det enkleste, men blir ikke alltid spist.
  • Oppdelte frukter som vannmelonskiver, en delt kiwi eller sharonfrukt servert med skje og eple- og appelsinbåter i pose, eller oppdelte grønnsaker som kålrotskiver, stangselleripinner eller agurkstenger.
  • Bruk frukt og grønt aktivt som pynt: Utvid repertoaret fra kun å omfatte paprika, agurk og tomat til også å inkludere klementinbåter, epleringer, reddikskiver, karse, friske urter eller revet pepperrot (det siste egner seg best for de litt større barna!).