Bama

Hva betyr 5 om dagen for barn?

I de offisielle kostrådene heter det at alle – store som små – bør spise 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag.

For voksne tilsvarer 5 om dagen 500 gram spiselig vare, altså veid når skall, steiner og annet du ikke spiser, er trukket fra.

En hel frukt tilsvarer vanligvis en voksenporsjon. En porsjon for barn er deres egen håndfull - dermed vokser porsjonsstørrelsen i takt med barnet. For en ettåring kan dermed 5 om dagen kanskje være 150 gram, mens det for en femåring er rundt 300 gram og for en 13-åring ca. 450 gram.

Nasjonale kostundersøkelser viser at i Norge i dag spiser voksne 3,5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker om dagen og barn bare 3 om dagen.

Hvordan sette sammen de 5 om dagen?

Tenk fem ulike farger – og tenk at halvparten bør være grønnsaker. På den måten serverer du barnet ditt et bredt utvalg av vitaminer, mineraler, kostfiber og andre aktive stoffer. Det er nemlig ikke én enkelt frukt eller grønnsak som er den ultimate alt-i-ett-matvaren. Variasjon må til! Og det bør høre noe frukt eller grønt til hvert eneste måltid gjennom dagen. Uten det blir det vanskelig å skulle få i seg alt til bare ette eller to måltider. Her er et eksempel på fem om dagen for en femåring:

  • ¾ dl appelsinjuice sammen med frokosten
  • 5 cherrytomater til lunsjmåltidet
  • ½ gulrot og ½ eple til ettermiddagsmat
  • 2 små buketter blomkål til middag
  • En neve blåbær til kveldsmaten

Dette er variert, fargerikt, smakfullt, barnevennlig – og det er seks porsjoner frukt, bær og grønnsaker om dagen! Det er med andre ord ikke vanskelig å få til, du må bare planlegge litt. Og det er det vel verdt?