Bama

Vil ikke ha…

De fleste spedbarn spiser det meste av det vi tilbyr dem, men fra barna er ganske små utvikler de en egen smakspreferanse.

Jo flere smaksopplevelser vi presenterer dem for, desto større sannsynlighet er det for at barna oppdager mange smaker de liker.

Serverer du få smaker, kan resultatet bli at barnet bare liker pasta med ketsjup, for eksempel. Det er også dokumentert at vi gjerne må smake på en ny smak opptil femten ganger før vi virkelig kan si at vi liker den. Det samme gjelder barn, så ikke gi opp dersom den lille protesterer. Vent noen dager, og prøv på nytt.

”Neofobi” er faguttrykket for å være redd for det nye og ukjente. Mange barn utvikler en innebygget skepsis mot ny mat, og vil bare ha det kjente. Eller de er svært bestemte på at ulike matvarer ikke skal komme inntil hverandre på tallerkenen. Begge deler er helt normalt, og vil gå over etter kortere eller lengre tid. Det viktige er at vi som voksne ikke lager noe dramatikk ut av dette, men heller tuller litt og sier at «du blir snart stor nok til å like dette!». Skap forventninger om at smaken utvikler seg, istedenfor å krangle om å spise opp. Du kan også i en periode servere de ulike grønnsakene i separate skåler i stedet for å blande alt sammen i en gryterett eller i en salat. Bland gjerne ditt sammen på tallerkenen, men respekter at barnet bare velger noen få eller én av ingrediensene, og at de blir liggende i utkanten av tallerkenen. Så lenge du vet at det du serverer, er sunt, er jo det som barnet ender opp med å spise, også sunt! 

Det går heller ikke så lang tid før barna oppdager at de har en god del makt over oss som foreldre. De kan rett og slett nekte å spise det vi serverer dem! Og de ser at vi blir fortvilet, og kanskje faller vi for fristelsen til å servere noe søtt isteden – «for de må jo ha mat»! Men ikke disk opp med en alternativ middag eller en kjeks selv om middagen ikke er spist. Da vet barnet at det er bare å lukke igjen munnen neste gang også, og så er runddansen i gang. 

Ingen barn som ellers er friske, lar seg frivillig sulte. Så om matinntaket er lite til middag, vil de spise mer til neste måltid. Vitsen er at du serverer sunn mat regelmessig til frokost, lunsj, mellommåltid, middag og aftens, og at barnet spiser det som det vil til disse måltidene. Da vil næringsinntaket jevne seg ut over tid. Husk også at barnet vokser for hver dag som går, og utvikler nye smakspreferanser. Dermed kan en gulrot som ikke aksepteres i mars, være favoritten i juni.