Bama

Potet – det smarte valget

For mange er poteten en nødvendig del av middagen, enten den er kokt, bakt eller stekt. Men har du tenkt over hvorfor potet er et smartere valg til middag enn for eksempel ris og pasta? For det er det!

Stivelsesrik knoll

Poteten inneholder først og fremst vann – hele 76 % før tilberedning. Energien kommer fra stivelse, et karbohydrat som kroppen foretrekker å bruke som energikilde til både muskler og hjerne. Poteten er fettfattig, men du får fiber – spesielt om du spiser skallet. Og fordi vi fortsatt spiser såpass mye poteter her i landet, betyr de også en god del for inntaket av mineralstoffet jern og vitamin C, selv om det ikke er mye av disse stoffene i hver enkelt potet.

Ris, pasta eller potet?

Valget er lett! For deg som er opptatt av de smarte valgene i hverdagen, kan det være fint å vite følgende om poteten:

  • Den inneholder mer fiber
  • Den inneholder ikke salt
  • Den inneholder minst energi – både per 100 g og per normalporsjon
  • Den inneholder minst stivelse
  • Den er en kilde til vitamin C
  • Den inneholder mer jern
  • Den anbefales som et bedre valg enn ris og pasta av Helsemyndighetene

Kokte, kalde poteter

Det skjer noe rart i poteten når den har vært kokt, og så avkjøles. Opptil 10 % av stivelsen forandrer seg slik at den blir til fiber – dette kalles resistent stivelse. (Du kan se forvandlingen selv, om du sammenlikner snittflaten på en varm og en kald kokt potet. Den kalde er «glattere» og har en helt annen konsistens). Vi kan ikke fordøye resistent stivelse, Dermed blir en del av kaloriene fra stivelsen utilgjengelig for oss, og dermed vil kalde poteter i en potetsalat gi mindre utslag på blodsukkeret og vekten enn varme, kokte poteter gjør.

100 g kokt

Energi, kcal

Fett, gram

Stivelse, gram

Fiber, gram

Salt, gram

Vitamin C, mg

Jern, mg

Ris

124

0,2

27,8

0

0,4

0

0

Pasta

116

0,4

23,3

1,4

0

0

0,3

Potet

80

0,1

17,1

1,6

0

13

0,7