Bama

Studenter: Frokost skjerper hjernen

Ikke en dag uten – slik bør det i alle fall være! Frokost setter deg i gang om morgenen og sørger for at du er klar for nye utfordringer allerede i første forelesning. Den trenger ikke være spesielt stor, litt er bedre enn ingen ting, men det er noen stikkord du bør få med deg: Grove kornvarer, magre meieri- og kjøttprodukter, frukt, grønt og juice. Da har du varig energi frem til lunsj.

  • Smoothie. En utmerket måte å få i seg en rask frokost på, den trenger ikke tygges en gang! Hiv det du måtte ha av (reste)frukt i en blender, tilsett litt yoghurt og juice, og gjerne litt paprika, brokkoli eller agurk også – og svisj sammen til en herlig smoothie. Rør inn havregryn eller linfrø for en enda mer mettende smoothie. Dette er halvliter’n sin som gir uttelling!
  • Sexy havregrøt. Ja, den gode, gamle havregrøten kan bli flere hakk mer spennende ved å toppe den med godsaker som blåbær, bringebær, jordbær, bananskiver, mangobiter, gul kiwi eller hakkede nøtter. Visste du at både nøtter og kiwi er fulle av E-vitamin, en kraftig antnioksidant? Og at bananen er full av kalium som er viktig for å holde «trykket oppe», for å si det sånn, eller at bærene gir deg mye vitamin C?
  • Saftig skive. Mange syns brød er litt kjipt om morgenen, spesielt om brødet er flere dager gammelt – og tørt. Har du en mikro eller en brødrister? Noen sekunder mykner skiven. Har du det ikke? Prøv avokadomos under en skive skinke – supersunt og svært saftig! En kvart avokado most med gaffel er nok til en skive. Eller bruk skivet tomat sammen med gulosten eller egg i skiver – nydelig, sunt og ikke minst saftig. Banan i skiver under eller over brunosten er deilig, og klementinbåter passer på både gul og brun ost.