Bama

Studenter: Lunsj i kantinen – eller medbragt

Er du pliktoppfyllende og tar med deg matpakke hjemmefra? Det er supert, fortsett med det! Vi gir deg noen gode tips for en enda mer fristende matpakke.

For deg som digger kantinen – det er helt utmerket, det også! Vi gir deg smarte tips for en sunn kantinelunsj. Spiser du slik til lunsj, blir den balansert, mettende, sunn og gir deg overskudd og energi til ettermiddagsøktene. 

  • Salat-matpakketips: Det er kjempesmart å lage litt ekstra salat til middagen, og så bruke det som basis for en salat du kan ta med i vesken. Oppbevar salatrestene kaldt om natten, og gjør klar enten om kvelden (så sparer du tid om morgenen) eller rett før du skal gå. Topp for eksempel salaten med tunfisk, makrell i tomat eller kyllingskinke, kokt egg, kyllingkjøttboller eller bønner og kikerter. Tilsett cherrytomater, sukkererter og litt revet gulrot, og topp med en god dressing. Hadde du poteter i går? Kutt i biter og ha i salaten! Det samme kan du gjøre med ris eller pasta.
  • Wraps-matpakketips: Har du en (grov) wraps eller to, kan den fylles med alt! Skiver av avokado toppet med kylling, mais, sukkererter og chili, så har du en texmex-variasjon. Vi er spesielt svake for denne wrapsen: Rør sammen litt jordbæryoghurt og naturell smøreost, smør på wrapsen. Dryss over 4-korn eller annen musli, og topp med skivet banan og skiver av jordbær.
  • Kantinetips: Salatbaren er et smart sted å starte. Tenk at en tredel av tallerkenen din bør være fylt av salat og grønnsaker – minst! Kanskje så mye som halve, dersom du er litt opptatt av vekten. La resten av plassen deles likt mellom enten potetbiter, ris eller pasta (helst fullkorns), og magert kjøtt, all slags fisk, egg, eller bønner og linser. Er det ingen salatbar? Gå for en grov bagett med sunt pålegg og mye grønt, eller en ferdigsalat – helst ikke en som bare består av pasta, ost og skinke – det kan gjøre deg trett etter en stund. Gryteretter og supper med masse grønnsaker er flotte valg, og er det frukt i nærheten, bør du unne deg det som dessert.