Bama

Studenter: Middag med venner

Det siste hovedmåltidet om dagen er hyggelig å spise sammen med noen. Spiser du middag i kantinen? Se på tipsene under lunsj. Spiser du hjemme? Det kan være veldig hyggelig å invitere venner hjem på en liten mat-dugnad, der alle bidrar med både arbeidsinnsats, fantasi og råvarer. Det trenger ikke bli komplisert eller dyrt, bare veldig, veldig deilig!

  • Suppe med tak i: Ta utgangspunkt i en posesuppe. Tilsett ternet gulrot, kålrot, persillerot og bulgur mens suppen koker. Topp med kuttet familieskinke før servering.
  • Toppet pizza: Frossenpizza kan også være sunt! Trikset er å se på den som en pizzabunn. Legg på skivete tomater, ringer av løk og ekstra oliven. Server sammen med masse blandet salat (bruk gjerne anledningen til å rydde i kjøleskapet). En halv tallerken pizza + en halv tallerken salat = sant (og sunt!)
  • Rotlapskaus: Kok opp terninger av melne poteter, sellerirot, kålrot og gulrot i lettsaltet vann som så vidt dekker. Kok til potetene begynner å tykne kokevannet. Kutt opp mager kjøttpølse og varm i lapskausen. Smak til med salt, pepper og friske urter.
  • Grønnsaksomelett: Beregn 2-3 egg og 1-2 ss vann per person. Rør sammen og ha i litt salt og pepper. Kutt purre, vårløk, grønn paprika, brokkoli og squash i små biter. Stek omeletten, ha i grønnsakene halvveis i stekingen. Topp med chilipulver og litt revet ost. Server med grovt brød.
  • Asiatisk wok: Varm olje i en panne (du trenger ikke wok for å wokke) og ha i terninger av kylling eller fisk. Fres og legg til side. Stek terninger av f.eks paprika, gulrot, squash, brokkoli, blomkål og løk. Ha fisken eller kyllingen tilbake i gryten, rasp ingefær over, ha på litt soyasaus og topp gjerne med frisk koriander. Serveres med ris eller fullkornsnudler.
  • Middagssalat: Lag en grønn, blandet salat. Ha i en boks bønner eller kikerter. Topp salaten med en eller to bokser tunfisk i olje og noen sorte olivener. Server med brød.