Bama

Studenter: Spis smart og bli smart!

Du vet nok at maten du spiser, påvirker kroppen, for eksempel vekten og de fysiske prestasjonene. Men kostholdet har også mye å si for hvordan hjernen fungerer. Både humør, motivasjon og mental ytelse lar seg påvirke av maten. Og ikke nok med det – du får tips til eksamensjuks også!

Optimal funksjon

Hjernen forbruker omtrent 1/5 av all energi som omsettes i kroppen. Hjernens funksjon foregår uavhengig av hvor tunge eller dype tanker du måtte tenke – den prosesserer all slags informasjon fra hele kroppen kontinuerlig. Fordøyelsessystemet rapporterer til hjernen, det gjør også sanseapparatet vårt, nervesystemet rapporterer, og så videre. Dette krever masse energi. Men ikke tro at hjernen tar til takke med hva som helst du måtte by den – hjernen er spesifikk på hva slags energi den fungerer best på. I laboratorier verden over har forskere studert ulike matvarers effekt på hjernens arbeid, og det hele dreier seg om å skaffe hjernen den typen energi og andre næringsstoffer som gjør at den fungerer optimalt.

Riktig kost betyr:

  • Bedre konsentrasjon
  • Større motivasjon
  • Bedre hukommelse
  • Raskere reaksjonsevne
  • Mindre stress

Fire elementer

Når vi skal sette sammen et kosthold som er bra for hjernen, er det fire hovedelementer som må med – og disse har fire ulike funksjoner i hjernen:

  • Brenslet: Karbohydrater (grønnsaker, frukt, grove kornvarer)
  • Byggesteinene: Fett (valnøtter, linfrø, tran, fet fisk, avokado, oliven)
  • Forbindelseslinjene: Protein (nøtter, bønner, magert kjøtt, fisk, egg, magre meieriprodukter, havregryn)
  • Forsvaret: Vitaminer og mineraler (frukt, bær, grønnsaker, fisk, kjøtt, meieriprodukter)

Alle fire elementene må være tilstede for å sikre den best mulige hjernefunksjonen, og for å forhindre for tidlig celledød i hjernen. I motsetning til nesten alle andre celler i kroppen blir disse omtrent aldri erstattet når de slites ut eller dør. Så jo penere du steller med hjernecellene dine, desto lengre varer de.

Eksamensjuks!

Ønsker du å optimalisere tankeevnen og den mentale kapasiteten, for eksempel til eksamen? Dette er en knall oppskrift på et oppkvikket hode alle ingrediensene er valgt spesielt med tanke på hjernen.

Frokost

Spinat- og soppomelett med en skive grovt brød med aprikossyltetøy på Mellommåltid: Brokkolibuketter med bønnedipp

Lunsj

Røkelakssalat med grønn salat, spinat, rødkål, squash, blomkål, soltørket tomat, tahini (sesamdressing) og olivenolje

Mellommåltid

Eple og noen valnøtter Middag: Kalkunburger i grovt hamburgerbrød, fylt med avokadoskiver og stekt squash. Grønn salat ved siden.

Kveldsmat

Havregryn med tørket aprikos, bananskiver og hasselnøtter. Ekstra lett melk. Drikke gjennom dagen: Vann, urtete.