Bama

Smart mat og drikke før trening

For å yte mest mulig når du er fysisk aktiv, gjelder det å ha den riktige typen energi lett tilgjengelig for musklene, slik at de ikke går tomme for energi og du må avbryte treningen.

Har du spist riktig på forhånd, ser du fine resultater både når det gjelder utholdenhet og prestasjon.

Og det er ikke bare de supertrente eller de som vil endre kroppsvekten, som bør tenke kost i sammenheng med trening. Alle har nytte av det. Spis et godt måltid ca. tre-fire timer før du trener, eller et litt mindre måltid ca. én time før start.

Er det brødmat på gang, bør du velge et grovt brød og bruke magre påleggstyper på, slik som cottage cheese med frukt eller grønnsaker, kokt skinke, magert kalkunpålegg, eller makrell i tomat. Ikke drikk kaffe eller cola til, det øker urinproduksjonen og kan gjøre at du må avbryte treningen for å gå på toalettet. 

Om det er tid for middag, bør du satse på bønner, linser, fullkornspasta eller brun ris sammen med rene fileter av fisk, kylling eller magert kjøtt. Spis godt med salat eller grønnsaker til, og avslutt gjerne med en banan. Du bør også drikke, gjerne et glass juice til måltidet, men så bør det gå i vann frem til du begynner. Ikke ta store slurker eller drikk for kaldt vann, det øker risikoen for hold.