Bama

Fruktosemalabsorpsjon

Fruktose, eller fruktsukker, er et naturlig forekommende sukker i både frukt og bær.

Hvitt bordsukker består av fruktose og glukose (druesukker) satt sammen til et litt større molekyl. I fordøyelsen spaltes dette sukkeret til sine to enkelte bestanddeler. Enkelte av oss er ekstra følsomme for kostens innhold av fruktose, enten det kommer fra naturlige kilder som frukt og bær, eller om det dreier seg om hvitt sukker.

Har du et nedsatt opptak av fruktose i tarmen, en såkalt fruktosemalabsorpsjon, kan du få hodepine, uvelbefinnende og utmattelse, magevondt og diaré. Denne tilstanden er ganske vanlig, og ettersom inntaket av fruktose fra sukker og sukkerholdige matvarer og drikker har øket, øker forekomsten også. Heldigvis kan du som har fruktosemalabsorpsjon ofte klare deg med å spise fruktoseredusert. De fleste finner et nivå av fruktose de tåler uten å få symptomer. 

Mange tåler for eksempel frukt med mindre enn halvannen prosent fruktose. Dette er ananas, aprikos, fersken, honningmelon, nettmelon, plommer og mandarin. Spis dem hele, ikke drikk dem som juice eller saft. Bruk næringsrike grønnsaker for å bedre inntaket av vitamin C, mineraler og andre aktive stoffer dersom det er få frukter du tåler.