Bama

Frukt og grønt er rikt på kalium

Kalium er ett av de næringsstoffene som lett forsvinner i den industrielle matproduksjonen.

Den beste måten å få i seg mer kalium på, er å spise mer frukt og grønnsaker. Da får du samtidig viktige vitaminer, sporstoffer, kostfiber, andre mineraler og aktive stoffer med på kjøpet.

Kalium inngår i mange prosesser i kroppen, spesielt de som regulerer blodtrykket. Vi har omtrent 140 gram kalium i kroppen. Det aller meste av dette er inne i cellene, hvor den viktigste oppgaven er å samarbeide med natrium om å opprettholde balansen mellom væske inni og utenfor cellene.

En god kaliumstatus holder blodtrykket normalt. Dette reduserer også risikoen for slag og nyreslitasje. Det ser dessuten ut til at et økt inntak av kalium kan forebygge nyrestein ved at mindre kalsium skilles ut fra skjelettet.

Kaliummangel kan forekomme dersom du lider av kronisk diaré, bruker mye vanndrivende midler eller lider av proteinmangel. Vanlige tegn på kaliummangel er kraftløshet, nedsatt konsentrasjon, irritabilitet og apati. Alvorlig mangel kan føre til hjerte- og nyresvikt.

Gode kilder til kalium er for eksempel aprikos, avokado, banan, druer, kiwi, papaya, eplejuice, moreller, multer, tørket frukt, asparges, grønne bønner, salat, blomkål, grønnkål, gulrot, kinakål, kålrot, mais, purre, rosenkål, sellerirot, spinat, stangselleri og tomater.