Bama

Vitamin C - får du nok?

Blant alle vitaminene du har hørt om, er kanskje vitamin C det aller best kjente. Vi vet det er viktig, men hva gjør egentlig dette vitaminet i kroppen?

Vitamin C er et vannløselig vitamin som i følge lærebøkene har mange funksjoner i kroppen:

  • Særlig knyttet til vedlikehold av kollagen i binde- og støttevev.
  • Arr består av nydannet bindevev. Mangel på vitamin C (sykdommen kalles skjørbuk) kan resultere i at tennene løsner og gamle arr åpnes, i og med at bindevevet svekkes.
  • Antioksidant som beskytter fettet i celleoverflatene mot skadelig nedbrytning fra frie radikaler.
  • Uskadeliggjøre kreftfremkallende stoffer.
  • Styrker immunforsvaret.
  • Letter opptaket av jern fra tarmen, gjelder spesielt jern i kornvarer og andre vegetabilske matvarer.

Det skal mye til for å få så lite vitamin C i kosten at man får mangelsykdommen skjørbuk, her går grensen ved å få i seg ca. 10 mg per dag i lengre perioder. For voksne er anbefalingen 75 mg per dag, og om du røyker, bør du antakelig doble dette. Kroppen bruker mye vitamin C for å kvitte seg med noen av de skadelige stoffene i sigarettrøyk.

Får du nok vitamin C? Fordi det bare er frukt, bær, grønnsaker, juice og mat laget av dette som inneholder vitamin C, blir det svært opp til hvordan kosten din ser ut. Er du flink til å spise dine 5 om dagen, er du sikret nok vitamin C, spesielt om du spiser variert også.

Så mye vitamin C er det i 100 g:

  • Kokte poteter: 11 mg
  • Appelsinjuice: 31 mg
  • Rå kålrot: 35 mg
  • Kokt brokkoli: 47 mg
  • Appelsin: 51 mg
  • Rå hodekål: 54 mg
  • Jordbær: 69 mg
  • Rå brokkoli: 70 mg
  • Kiwi: 105 mg
  • Rå rød paprika: 140 mg