Bama

Vitamin K, det glemte vitaminet

Inntil for få år siden var vitamin K ansett som et nokså kjedelig fettløselig vitamin.

Tilsynelatende hadde det ikke så mange oppgaver i kroppen ut over å få blodet til å levre seg ved blødninger, og alt tydet på at vi fikk behovet vårt dekket fra kosten. Men så dukket det opp nye data.

Disse dokumenterte at vitamin K har flere andre funksjoner i kroppen, spesielt relatert til:

  • Beinvev - oppbygging av beinvev krever tilstedeværelse av vitamin K
  • Nervevev - vitamin K forhindrer nedbryting
  • Blodårer - vitamin K ruster blodårene mot avleiringer og forkalkninger

Det viste seg at vitamin K samarbeider med ulike celler som produserer viktige proteiner. Uten vitamin K blir ikke proteinet korrekt dannet, og da kan det heller ikke gjøre jobben sin i kroppen. Dette er tilfellet når det gjelder å danne de proteinene som får blødninger til å stoppe, og det er også tilfellet når det kommer til å danne de proteinene som bygger kalsium inn i skjelettet vårt. Dermed er det ikke så underlig at lavt vitamin K-inntak kan få konsekvenser i form av et svekket skjelett. Flere forskere ser nå på muligheten for at et litt for lavt K-vitamininntak kan være én forklaring på vår høye forekomst av beinskjørhet. 

Dersom du spiser godt med kalsium, men har litt lite vitamin K i kosten, blir det mer kalsium i blodet enn det som er nødvendig. Dette kalsiumet kan så avleires i blodårene, der det fester seg i de små fettansamlingene vi alle utvikler med alderen. Dersom du har mye fettavleiringer, kan dette tilgjengelige kalsiumet øke risikoen for åreforkalkning og eventuelt blodpropp eller infarkt. 

K-vitamin finner du mye av i en rekke grønne bladgrønnsaker som for eksempel brokkoli, kål, spinat og mørkegrønne salatsorter. Innholdet i grønnsaker er som regel over 100 µg/100 gram. Kalvelever og egg er også relativt K-rike. Andre matvarer har lavere innhold.

Marevan, warfarin og vitamin K

For deg som bruker blodfortynnende midler, er det viktig å ikke spise mye av de grønnsakene som er rike på vitamin K. Grunnen er at K-vitaminet vil motvirke effekten av medikamentet du tar. Spinat, mangold, grønnkål, brokkoli, bladpersille, kruspersille og mørkegrønne bladsalater bør unngås.