Tror du salat er sunt?

Tror du salat er sunt?
Spør vår ernæringsekspert her

Er du en av dem som spiser salat fordi du tror det er sunt? Da tror du helt riktig! Og om du har i de riktige ingrediensene, får du en velsmakende salat full av nyttige næringsstoffer.
En god porsjon salat dekker mye av behovet for det daglige inntaket av grønnsaker. En blandet salat er full av vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter – og det uten at du får i deg masse kalorier. Den perfekte sommermaten, altså!

Vil du at salaten skal stå på egne ben og være et helt måltid, må den gi deg passe med protein og sunt fett også. Laks, kylling, kokt egg, tunfisk eller magert kjøtt som skinke, kalv eller pastrami er fint. Velger du å lage en ren vegatarvariant, er det smart å bruke bønner, kikerter eller linser i salaten. Det metter og gir sunne proteiner. Spiser du grove kornprodukter ved siden av salaten din, eller blander inn fullkornspasta, tilfører du kroppen nyttig kostfiber samtidig.

Prøv noe av dette i salaten!
Søtpotet: Rik på antioksidanter, A-vitamin og et stoff som stabiliserer blodsukkeret. Bruk den rå, eller stek den i ovnen med olje og urter til den er mør.

Spinat: Salaten får et fargekick, men også et påfyll av jern, kalsium og K-vitamin – for å nevne noe. Spinat er supermat – også i salaten!

Valnøtter: Fantastisk rik på det sunne, hjertevennlige fettet – og på omega-3, hjernefettet. Kjempesmart for deg som ikke spiser fisk, og passer i de fleste salater.

Kikerter: Metter godt med både protein og kostfiber. Mild i smaken.

Friske urter: Bruk hva du vil, har og liker! Basilikum, oregano, rosmarin, timian, kjørvel, salvie, mynte… alle er rike på kalium som normaliserer blodtrykket, og de inneholder en rekke aktive stoffer som har en positiv helseeffekt.

Pinjekjerner: Fylt av sunt, umettet fett. Smart tilskudd til salaten for deg som ikke tåler nøtter. Rist dem gjerne i tørr stekepanne for å få frem en kraftigere smak!

Avokado: Visste du at det er aller mest antioksidanter i den grønneste delen av avokadokjøttet, det som ligger innerst mot skallet? Skrell avokadoen som en banan, så får du mest mulig med deg! Kutt opp og ha i salaten, eller mos og bruk som dressing. Sunt, mykt fett som ikke øker kolesterolet.

Rå løk: Løk inneholder fiberstoffet inulin som er svært gunstig for tarmfloraen. Løk inneholder også svovelstoffer som er bra for hjertet. Rød løk er rik på antioksidanten quercetin, som sies å holde cellene unge og friske.

Grapefrukt: Gir spenst til salaten! Den er full av C-vitamin som gjør deg både frisk og rask! Smaker syrlig men likevel litt søtt. Den er spesielt god i kombinasjon med fisk og sjømat.

Tranebær: Fulle av antioksidanter og stoffer som er effektive mot urinveisinfeksjon. Soltørkede tranebær har en rosinaktig, men frisk-syrlig smak.

Vinaigrette: Bland tre deler god olivenolje med en del eddik (eplecidereddik, vineddik, balsamico ). Du trenger ikke mer enn 2 ss til sammen, per porsjon. Hell det over salaten idet du serverer, bland godt og spis raskt!

Gunn Helene Arsky

Gunn Helene Arsky har forfattet et titalls bøker innen temaene ernæring og helse. Hun mener at frukt og grønnsaker hører naturlig med på alle områder i et kosthold.