Bama

Kål - spennende og smakfull supermat

Grønnkål, svartkål og rosettkål. Det er lett å bli forvirret av de ulike variantene, men med et så stort bruksområde er det verdt å få en oversikt.

 

Grønnkål

Grønnkål er en robust grønn bladgrønnsak som er i familie med brokkoli, rosenkål, blomkål og vanlig kål. Den er rik på vitamin A i form av betakaroten, vitamin E, vitamin K, vitamin C, sporstoffet kobber og kostfiber. I tillegg får du vitamin B6 og folat, samt kalsium og kalium. En næringsbombe med mange helsebringende plantestoffer – og samtidig fattig på kalorier.

Slik bruker du grønnkål:

  • Den kan spises rå, og er da perfekt i salater, i smoothies eller som garnityr.
  • Grønnkålen tåler varmebehandling godt og beholder både farge og konsistens.
  • Egner seg blant annet godt som dampet i supper, wok og gryteretter.

Svartkål/Cavolo Nero

Svartkål ligner litt på en overvokst kryssing mellom kinakål og spinat, men smaker mer som savoy kål med en litt nøtteaktig ettersmak. Den har mørkegrønne blader som heller mot det svarte. Bladene minner om løvetannens i fasongen, de er lange, mørke og rynkete.  Svartkål er en fiberrik og meget sunn grønnsak med masse gode næringsstoffer som vitamin C, K og andre antioksidanter. Svartkål er mye brukt i Italia, der kålen heter cavolo nero. Generasjoner av italienerne har satt pris på cavolo nero som en allsidig, velsmakende grønnsak.

Slik bruker du svartkål:

  • Kålen egner seg som bladmiks i salat sammen med for eksempel hjertesalat, romamosalat, isberg, ruccula eller endive.
  • I wok og steke på pannen Surr litt hvitløk i oljen først
  • Kokes og dampes og er veldig god i supper – f.eks. minestronesuppe 

Svartkål oppbevares best ipapirpose i kjøleskapet.  Bruk svartkålen mens den er fersk. Blir den liggende for lenge blir den lett for bitter.

Flower sprout/rosettkål

Rosettkålen er relativt ny på markedet. Den er en krysning mellom rosenkål og grønnkål, og er like velsmakende som den er dekorativ på tallerkenen. Denne kålen ble først utviklet i England og kom på markedet i 2010. Da hadde man brukt 15 år på å finne den rette balansen i smaken. Det hele startet med et ønske om å lage en rosenkål med mindre bitterhet enn den vi kjenner i dag. Resultatet ble en helt ny kål på størrelsen med en rosenkål. Smaken er mild, søt og med et lite nøttepreg. Her i Norge ble denne grønnsaken først kjent i 2015. 

Rosettkål er en næringsbombe og går under betegnelsen supermat - på lik linje med flere andre kålsorter. Den er rik på vitamin A i form av betakaroten, vitamin E, vitamin K, vitamin C, sporstoffet kobber og kostfiber. I tillegg får du vitamin B6 og folat, samt kalsium og kalium.