Bama

Bruk hele grønnsaken

Kaster du den harde kjernen i blomkålen eller vrir av gresset på den friske gulrotbunten? De fleste av oss gjør nok dette uten å tenke på at det er mye god næring som går rett i søpla.

Brokkolistilker

Mange syns at brokkolistilken er enda bedre enn blomsterenden an denne supergrønnsaken. Brokkolistilken er næringsrik og fylt av vitamin C og kostfiber. Bruk en potetskreller og skrell av det tykke ytre laget på stilken. Kutt i skiver eller strimler, eller rasp grovt. Perfekt i salater, wok, supper og som snacks. 

Blomkålstilker

Den harde kjernen i blomkålen er akkurat like næringsrik som resten av denne supergrønnsaken. i USA er det trendy å kutte hele blomkålhoder i centimetertykke «biffer» som krydres og stekes eller grilles. På denne måten kan du enkelt spise hele blomkålen – og få nytte av alle antioksidantene. 

Poteter med skallet på

Du har sikkert hørt at du bør koke potetene med skallet på, slik at så mye som mulig av næringsstoffene holder seg inne i poteten. Men også det å spise skallet er super næringsrikt. Potetskrell er rikt på kostfiber, vitaminer og mineraler, og det tilfører tekstur til matretten. Som potetmos, den får bade spennende smak og konsistens om du moser potetene med skallet på. Og, den blir enda sunnere! 

Gulrotgress 

Det grønne gresset på toppen av gulroten er nydelig å spise – og sunt. Det er rikt på betakaroten, som selve gulroten. Bruk gresset som du bruker bladpersille – i suppekraft, lynstekt eller rå i salaten. Eller hva med å lage en gulrotgress-pesto med litt basilikum, pinjekjerner, olivenolje og sitron? 

Beteblader 

Når du får kjøpt beter i bunt, følges de av lange stilker med grønne blader. Visste du at disse nesten er som en gratis, ekstra grønnsak på kjøpet? Kutt stilkene og bladene fri fra betene akkurat der stilken begynner, og del i passe biter. Fres i pannen med olje, hvitløk og pepper. Sunt og godt!