Bama

Lises tips til å redusere matsvinn

Lise Finckenhagen gir sine tips til å bruke opp matvarene i kjøleskapet og på benken.

Purresupper og grønnsaksmoser/stapper er en glimrende måte å få brukt opp rester av grønnsaker på. Her finnes det mange muligheter for variasjon. For eksempel kan man lage en nydelig suppe av søtpotet, løk, gulrot, kålrot, appelsin, chili og ingefær. Eller hva med en stappe av potet, pastinakk, sellerirot, eple og blomkål. Fremgangsmåten er ganske så lik, men en suppe trenger jo så klart mere væske enn en stappe. Når grønnsakene er kokt møre bruker du en stavmikser eller hurtigmikser og kjør er alt til en jevn puré

Smoothie er også topp, og her er det bare fantasien som setter grenser. Ikke vær redd for å bruke litt grønnsaker i smoothien. I det siste har jeg laget flere og flere grønnsaksmoothier med ingredienser som gulrot, paprika, brokkoli, grønnkål, spinat, avokado og rødbet. Kombinasjonen brokkoli, spinat, rød paprika, appelsin, eple og lime blir knallgodt. Det samme gjør rødbet, ananas, sitron og ingefær.

Det meste kan blandes i en omelett, eller hva med den gamle klassikeren pytt-i-panne. Rett og slett en perfekt anledning til å få brukt opp et par kokte poteter, en halv paprika, en bit blomkål og rester av squash og purre for å nevne noe.

Et av mine yndlingstriks er å erstatte halvparten av kjøttet til kjøttsausen med grønnsaker som gulrot, kålrot, pastinakk, sellerirot, stangselleri og purre, i tillegg til tomater selvsagt .Rens og skjær grønnsakene i små biter eller skjær grønnsakene i grove biter og kjør dem i en hurtigmikser til det ligner små gryn. Fres alt sammen med løk og hvitløk i en klunk olivenolje. Fres over middels varme under jevnlig omrøring i 10-15 minutter før du blander inn resten av ingrediensene du skal bruke. La gjerne kjøttsausen få stå og putre en god stund slik at alle grønnsakene blir helt møre, saftige og smakfulle.