Bama

Reportasje om stykkpris på Matkontrollen

Hvorfor er det egentlig slik at noen grønnsaker selges til stykkpris, mens andre kun har oppgitt kilopris, og noen er merket med begge deler?

Publisert

Agurk, blomkål, brokkoli, stangselleri, kinakål og isbergsalat er i Jordbruksavtalen definert som såkalte «noteringsvarer», og skal gjøres opp i stykkpris. Dette gjelder i hele verdikjeden, og praksis er lik over hele Europa.

De nevnte grønnsakene utgjør imidlertid et unntak fra hovedregelen; nemlig at frukt og grønt skal oppgis med kilopris. Dette er en føring fra myndighetene, som resultat av at Norge for en del år tilbake innførte et EU-direktiv.

Kilopris er derfor referansen hele bransjen forholder seg til. I tillegg velger handelen å oppgi stykkpris på flere produkter enn de som er nevnt i Jordbruksavtalen. Det gjøres for at det skal være enklere for forbrukerne å se hva varen koster, i stedet for å måtte regne det ut selv. I disse tilfellene vil frukt- og grønnsakene være oppgitt med både stykkpris og kilopris.

Er det rettferdig med samme stykkpris på for eksempel blomkål i ulike størrelser?

Grønnsaker vokser forskjellig, og selv om de sorteres på størrelse kan det forekomme avvik.

Avvik er normalt innenfor 10 prosent, og gir minimale utslag på stykkprisen.

Hvorfor selges ikke epler og bananer til stykkpris?

Epler kan ha ganske store variasjoner i størrelse, selv mellom største og minste eple fra samme tre. Derfor er det enklest å oppgi kilopris. Dette er også noe forbrukerne har blitt vant til gjennom mange år, og har sånn sett blitt sedvane.

Bananer kan også ha svært ulik størrelse, avhengig av hvor på klasen de kommer fra. En banan fra ytterste laget vil være betraktelig større enn fra det innerste laget. 

I andre enden av skalaen, kan vi nevne agurk, som en grønnsak med mer ensartet størrelse, og naturlig å selge til stykkpris.

Når dette er sagt, så er ikke prising i stykk eller kilo skrevet i stein (bortsett fra for grønnsakene som er inkludert i Jordbruksoppgjøret), og det er selvsagt mulig å endre praksis basert på ønsker fra forbrukerne.