Bama

Det avgjørende samspillet

Det er bare 11 dager siden myndighetene stengte ned store deler av Norge. I løpet av svært kort tid, har hverdagen vår blitt ugjenkjennelig.

Publisert

Barnehager og skoler er stengt. Kultur- og idrettsarrangementer utsettes. Folk holder avstand til hverandre, og oppholder seg mye hjemme. Alt fra små kaféer til store hotellkjeder sliter.

I BAMA er vi også sterkt preget av situasjonen. Spesielt ett område fikk raskt kjenne på konsekvensene av unntakstilstanden. Den siste tiden har store deler av markedet til Storkjøkken blitt borte. Hoteller, restauranter og kantiner er i all hovedsak stengt ned. Kun leveransene til offentlig sektor, som sykehus, sykehjem og forsvar er tilbake.

Storkjøkken hadde derfor ikke noe annet valg enn å sende ut permitteringsvarsel til 178 ansatte forrige mandag. Disse ble iverksatt torsdag. Siden den gang har ytterligere 19 i Storkjøkken fått permitteringsvarsel, og det ser dessverre ikke ut til å stoppe der.

Endringer i dagligvare
Vi ser store endringer i handlemønsteret. Det har vært stor etterspørsel etter grønnsaker med god holdbarhet som poteter, gulrot og løk. Dette er typiske produkter som kjøpes på grunn av usikkerheten som preger samfunnet vårt. På den andre siden går det tyngre for produkter som frukt og bær, og ferskforedlede varer.

Nå som hamstringen har avtatt, tror jeg folk vil handle sjeldnere. Konsekvensene av dette er vesentlig større handlekurver. Det betyr i tilfelle at folk vil planlegge innkjøpene mer, og vi vil derfor fremover minne folk på å spise mer frukt og bær.

«En sunnere og ferskere framtid»
Vi opplever nå en unntakstilstand de færreste av oss har vært med på tidligere. Det er en tøff tid for våre kollegaer som er permittert. Det er utfordrende dager for alle som sjonglerer hjemmekontor, hjemmeskole og hjemme-barnehage. Og ikke minst er det krevende for alle dem som står på ekstra for at varene skal komme frem til kundene våre. Jeg setter stor pris på jobben dere gjør – alle sammen.  

Samtidig føler jeg også sterkt med alle våre fantastiske kunder og samarbeidspartnere innenfor serveringsbransje og servicehandel, som er så hardt rammet på alle måter. 

Vi skal som selskap takle utfordringer som ikke kan sammenlignes med noe vi har vært igjennom før. Likevel har jeg stor tro på at vi skal klare å levere på bestillingene fra kundene våre, levere mer frukt, bær og ferskforedlede produkter.  

BAMAs visjon er «en sunnere og ferskere framtid». Den støttes av verdiene ‘målrettet’, ‘ansvarlig’, ‘inspirerende’ og ‘samspillende’.

I dag vil jeg særlig få trekke frem verdien ´samspillende´. Vi i BAMA har alltid vært kjent for å stå sammen og levere når det gjelder. Vi jobber sammen om gode løsninger, og bidrar til godt arbeidsmiljø. Hvis vi sammen lever opp til denne verdien, vil vi klare å få til en effektiv varestrøm med ferske varer. Evnen til å snu seg raskt, samarbeide om løsningene, og støtte hverandre, har aldri vært viktigere.

Nå skal vi sammen levere varene, for BAMA, kundene våre og for folkehelsa.

Rune Flaen