Bama

Studenter: Spis smart og bli smart!

Du vet nok at maten du spiser, påvirker kroppen, for eksempel vekten og de fysiske prestasjonene. Men kostholdet har også mye å si for hvordan hjernen fungerer. Både humør, motivasjon og mental ytelse lar seg påvirke av maten. Og ikke nok med det – du får tips til eksamensjuks også!

Optimal funksjon

Hjernen forbruker omtrent 1/5 av all energi som omsettes i kroppen. Hjernens funksjon foregår uavhengig av hvor tunge eller dype tanker du måtte tenke – den prosesserer all slags informasjon fra hele kroppen kontinuerlig. Fordøyelsessystemet rapporterer til hjernen, det gjør også sanseapparatet vårt, nervesystemet rapporterer, og så videre. Dette krever masse energi. Men ikke tro at hjernen tar til takke med hva som helst du måtte by den – hjernen er spesifikk på hva slags energi den fungerer best på. I laboratorier verden over har forskere studert ulike matvarers effekt på hjernens arbeid, og det hele dreier seg om å skaffe hjernen den typen energi og andre næringsstoffer som gjør at den fungerer optimalt.

Riktig kost betyr:

  • Bedre konsentrasjon
  • Større motivasjon
  • Bedre hukommelse
  • Raskere reaksjonsevne
  • Mindre stress

Fire elementer

Når vi skal sette sammen et kosthold som er bra for hjernen, er det fire hovedelementer som må med – og disse har fire ulike funksjoner i hjernen:

  • Brenslet: Karbohydrater (grønnsaker, frukt, grove kornvarer)
  • Byggesteinene: Fett (valnøtter, linfrø, tran, fet fisk, avokado, oliven)
  • Forbindelseslinjene: Protein (nøtter, bønner, magert kjøtt, fisk, egg, magre meieriprodukter, havregryn)
  • Forsvaret: Vitaminer og mineraler (frukt, bær, grønnsaker, fisk, kjøtt, meieriprodukter)