Hva kroppen din helst vil spise

Hva kroppen din helst vil spise
Spør vår ernæringsekspert her
Hvis kroppen din kunne snakke, ville den bedt deg om å spise denne maten.
Hører du etter?

Hvis du fikk en drømmedag, ville den kanskje bestått av fri, sol, sommer, god mat og godt drikke i hyggelig selskap. Når kroppen ser for seg en perfekt dag, tenker den først og fremst på et balansert næringsinntak som gjør at den kan fungere optimalt. Jo bedre kvalitet det er på byggesteinene du gir kroppen, desto bedre rustet er den til å motstå slitet og stresset på jobb, for ikke å nevne tidens tann og dårlig helse. 

Så hva ønsker kroppen seg – hver dag? Et balansert og næringsrikt kosthold med både proteiner, sunt, mykt fett og grove karbohydrater. Spekket med antioksidanter, kostfiber og andre helsebringende stoffer, og med basis i grønnsaker, frukt og bær. Gjør kroppen klar til hverdager og drømmedager med disse velbalanserte og smakfulle tipsene.

Frokost: Yoghurt med mysli og friske bær er en god og enkel start på dagen. Eller hvorfor ikke lage en deilig havregrøt med revet eple eller pære? Begge deler gir god energi og ståpå-kraft.

Lunsj: En blandet, grønn salat med fisk, kylling eller skinke er oppfriskende og sunt. Velger du å ha i linser, bønner, kikerter eller grov pasta, får du enda mer energi og metthetsfølelse.

Mellommåltid: En neve nøtter sammen med en deilig fruktsmoothie er supert påfyll når dagen røyner på, mens det fortsatt er lenge til middag.

Middag: Et sunt, kjapt tips er en grov wrap fylt med reker eller røkelaks, salat, råkost og dressing. Røkelaksen inneholder omega-3, og både rekene og laksen gir deg førsteklasses proteiner.

Som kveldskos eller til trening: En banan er det perfekte lille mellommåltidet! Den gjør deg mett og god, og om du har trent, får du fylt på lagrene igjen.

Og du – en kjapp opptelling her viser at du får i deg 5 om dagen uten å blunke!
Det skal ikke være vanskelig å spise sunt!

- Gunn Helene
Gunn Helene Arsky

Gunn Helene Arsky har forfattet et titalls bøker innen temaene ernæring og helse. Hun mener at frukt og grønnsaker hører naturlig med på alle områder i et kosthold.

Nøkkelord: Salat, Banan, Eple, Pære