Fra data til innsikt: BAMA bygger framtidens verdikjede
Selskapet jobber med smart teknologi for å sikre enda ferskere frukt og grønt i butikkhyllene. – Rapporter og datavisualiseringer gir oss oversikt, maskinlæringsmodeller predikerer sannsynlige framtidige scenarioer og avansert analyse guider oss til rett beslutning, forteller Martine Rønneberg, avdelingsleder for Data og AI.
Det lyser rødt på terminalen på Nyland Syd – en nyankommen varepall blir stanset ved hjelp av BAMAs trafikklysmodell. Rødt lys indikerer at enkelte varer kan ha redusert kvalitet. Det betyr at varekontrollørene må inspisere pallen nøye.
– Trafikklysmodellen har som oppgave å prioritere varekontrollørenes tid. Det er helt avgjørende med tanke på at vi får rundt 2000 paller inn på terminalen daglig. Data og ny teknologi er helt uvurderlig når man jobber med ferske produkter, forteller Martine Rønneberg, avdelingsleder for Data og AI.
Dette er bare ett av mange eksempler på hvordan BAMA benytter data og kunstig intelligens i arbeidet med å levere fersk frukt og grønt til kunder og forbrukere over hele landet.
Sikre datatilgjengelighet
Hovedoppdraget til Martines avdeling er å gjøre data og innsikt tilgjengelig for hele selskapet. Det innebærer alt fra styringsinformasjon, via datavisualisering i Power BI, til avanserte data science-løsninger som gir beslutningsstøtte fra dag til dag – som for eksempel transportoptimeringsappen «Smart Transport».
– Den er et viktig verktøy for logistikkfunksjonen, og benytter en egenutviklet optimeringssmodell for inngående transport. Appen bidrar til reduserte kostnader og klimautslipp, samt ferskere varer i butikk, forteller hun.
Sjømattorget er et annet eksempel – her handlet det om å gjøre lagerstyringen av fersk sjømat mer effektiv. Vi utviklet to Power BI-rapporter som gir kontinuerlige oppdateringer på salg, innkjøp og lagerbeholdning. I tillegg beregnes forventet beholdning sju dager fram i tid. Dermed erstattet automatiserte data, nær sanntid, tidkrevende manuelle opptellinger, og dannet grunnlag for skalert distribusjon nasjonalt.
Forretningsorientert
Teamet er opptatt av tett kontakt med forretning, og sammen konkretiserer og løser de ulike problemstillinger. Utviklingsarbeidet starter som regel med utfordring hos ett av BAMAs forretningsområder. Da drar teamet ut til avdelingen som trenger hjelp, for å observere. Det er gjerne under slike besøk, når de ser arbeidsflyten «live», at de gode ideene dukker opp.
– Det å få observere og stille «tusen» spørsmål for å få all fakta på bordet, gir verdifull kunnskap om hvor skoen trykker. Deretter samkjører vi behov, ønsker og muligheter, og finne den beste og mest effektive løsningen i felleskap. Her jobber mange fagfelt sammen og det er gull verdt, forteller hun.
Kvantesprang
Teamet benytter Snowflake som datavarehusløsning, Azure som skyleverandør, DBT til datatransformasjoner og Power BI/Fabric til datavisualisering. Data science-løsningene er primært bygget i Python.
Men utviklingen skjer i rasende fart, og teamet er opptatt av kontinuerlig læring, kompetansebygging, samarbeid og eksperimentering – som testing av ny teknologi, f.eks. chatbot-løsninger i Snowflake og AI-verktøy som bidrar til raskere utvikling.
Nå skal de ta et kvantesprang framover.
– Data-og analyseplattformen vår skal nå nye høyder. Det innebærer blant annet utforsking av self service-løsninger, datakataloger, bedre og enklere integrasjoner, etablering av effektive playbooks for analyseprosjekter, samt modernisering av infrastruktur, monitorering og orkestrering, sier hun.
I tillegg jobbes det med å etablere en innsiktsplattform, som vil være særlig relevant for kollegaer som jobber med markedsføring og produktutvikling.
– Plattformen vil bestå av dokumenter og tabeller – med søkefunksjonalitet og språkmodeller. Det gjør at vi i større grad kan ta datadrevne beslutninger, noe som vil gi gevinst i form av effektivisering, automatisering og bedre beslutninger, forteller Martine
For å effektivisere, forbedre og utvikle, trenger de nye kollegaer som kan bidra til den teknologiske endringsreisen i BAMA. Data og AI-teamet som i dag teller 9, skal utvides.
– Søker du nå, får du en unik mulighet til å spille en nøkkelrolle i teknologiløftet til et stort selskap som jobber med sunne produkter alle bør spise mer av. Vi gleder oss til å flere med på laget og her blir det full fart framover med en rekke spennende prosjekter, sier hun.