Bama

Hva er 5 om dagen?

Det finnes utallige ulike typer frukt, bær, grønnsaker og salater.

De er fargerike og tilfører kosten vår friskhet, sprøhet og spennende lukter og smaker. I følge ernæringsmyndighetene våre bør vi spise minst fem porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag. All forskning viser at mye frukt, bær og grønnsaker er bra for helsen, og helsemyndighetene påpeker at frukt, bær og grønnsaker kan forebygge overvekt, diabetes type 2, hjertesykdom og visse former for kreft. Derfor er det en god leveregel å spise minst fem porsjoner om dagen. Da blir det også lettere å få til et sunt, variert og smakfullt kosthold.

For å få et mest mulig variert næringsstoffinntak, er det ønskelig at de fem porsjonene fordeles likelig mellom grønnsaker og frukt/bær hver dag. En porsjon for voksne er 100 gram eller 1 dl. For barn er en porsjon det de får plass til i neven sin. En porsjon om dagen kan være juice, de fire andre må du tygge i deg. Du får altså ikke uttelling for mer enn en porsjon frukt selv om du drikker en halv liter juice.

Næringsrike porsjoner

Frukt, bær, grønnsaker, belgvekster og nøtter gir oss ikke bare et utall ulike vitaminer, mineraler, sporstoffer og mye bra kostfiber, men også antioksidanter, andre aktive stoffer og sunne fettsyrer, i den grad de i det hele tatt inneholder noe fett.

I Norge spiser vi ca. 370 g frukt, bær og grønnsaker hver dag. Dette er litt over halvparten av de 500 g eller de fem porsjonene frukt og grønt vi burde ha spist. Vi har et mål om at alle skal spise fem porsjoner frukt og grønnsaker hver dag her i landet – og enn så lenge har vi altså et stykke igjen. 

Slik gjør du!

Det er ikke så vanskelig å spise fem porsjoner frukt og grønnsaker hver dag. Det gjelder bare å huske på å spise en porsjon grønt eller en frukt til hvert måltid. Fyller du en tredel av middagstallerkenen med rå, dampede, bakte eller kokte grønnsaker også, er det enkelt å komme i mål. Husk at poteten fortsatt er det anbefalte middagsalternativet fra helsemyndighetenes side, selv om den ikke teller med som en av de fem om dagen!

Eksempel:

Frokost: Havregrøt med kanel og rosiner, samt 1 dl appelsinjuice Mellommåltid: En liten neve nøtter samt 1 stor pære Lunsj: Grov bagett med egg og 1 tomat, samt 5-6 minigulrøtter Middag: Dampet ørret, 1 dl agurksalat og 2 buketter dampet brokkoli og 2 kokte poteter Aftens: Knekkebrød med smøreost og 2 paprikaringer

Kan det bli for mye frukt og grønt?

Fra tid til annen kan man lese i avisen at om du for eksempel spiser et halvt eple hver dag i ett år, i tillegg til den maten du ellers spiser, så kan du gå opp en kilo eller to. Betyr dette at frukt er fetende, og at vi bør begrense oss? Nei! Det halve eplet betyr riktignok noen få ekstra kalorier. Men når det gjelder å se helheten i kostholdet, så er det heller kakene, sjokoladene og potetgullet som bør være først til å få skylden dersom vekten øker. Og om du legger til et eple hver dag, er de fleste av oss skrudd sammen slik at vi blir mette og automatisk spiser litt mindre av noe annet. Og «noe annet» pleier som regel å inneholde mye færre kalorier enn eplet. Med andre ord – regnskapet går i din favør!