Persille til Påskelammet – nydelig, og sunt!

Persille til Påskelammet – nydelig, og sunt!
Spør vår ernæringsekspert her Påskelammet smaker ekstra deilig med persille til. Kanskje du går for et grønt dryss over skivene av stek, eller gjør du som meg og lar lammekotelettene til Påskeaften få følge av persillerotpuré? Persillen har vært brukt i uminnelige tider, og fikk tidlig en plass i husapoteket. Nå viser moderne forskning at dette var ganske så smart. Bli kjent med persillens mange helsebringende muligheter!

Persillen (Petroselinum crispum) er en viktig krydderplante og rotgrønnsak som opprinnelig kommer fra Middelhavsregionen. Den er proppfull av aktive, helsebringende stoffer som kumariner, furanokumariner, vitamin C, karotenoider (inklusive vitamin A), flavonoider, terpener, tokoferol (vitamin E) med mer. Fordi den er så næringsrik, har den vært tillagt og testet for en hel rekke medisinske egenskaper. Den ser ut til å være antibakteriell, bygge opp blodprosenten, motvirke blodpropp, motvirke høyt kolesterol, være leverrensende og ha vanndrivende egenskaper – for å nevne noe.

Nå har en gruppe forskere ved universitetet i Malaysia studert mulige kreftforebyggende egenskaper ved den smakfulle persillen. De har funnet at persilleblader og -stilker kan beskytte cellene våre mot DNA-skade og dermed forebygge at kreftceller dannes og sprer seg. Forskerne ser nå for seg å lage et persilleekstrakt som kan blandes inn i annen mat som en såkalt funksjonell ingrediens. Men før den tid er det bare å kaste seg over persilleroten, bladpersillen og kruspersillen. Det smaker ikke bare godt, det er sunt også! Og heldigvis – det er ikke bare til Påske det er godt med persille.

Vil du lese mer?
Tang EL, Rajarajeswaran J, Fung S, Kanthimathi M. Petroselinum crispum has antioxidant properties, protects against DNA damage and inhibits proliferation and migration of cancer cells. J Sci Food Agric. 2015 Jan 13.
Gunn Helene Arsky

Gunn Helene Arsky har forfattet et titalls bøker innen temaene ernæring og helse. Hun mener at frukt og grønnsaker hører naturlig med på alle områder i et kosthold.

Nøkkelord: rotgrønnsaker,