Bama

Slik forebygger du høstens forkjølelse

I høst kan forkjølelse medføre at mange må holde seg hjemme fra skole og jobb. Derfor kan det føles ekstra viktig å slippe unna snufsingen akkurat nå.

Publisert

Og heftig snufsing kan forebygges, med god hygiene, sunt kosthold, nok søvn, fysisk aktivitet og riktig påkledning, sier Lise Brandstadmoen, klinisk ernæringsfysiolog i BAMA .

Med det understreker Brandstadmoen viktigheten av å ta vare på kroppen, så den kan takle et forkjølelsesvirus på best mulig måte.

Frukt og grønt
Et sunt kosthold, som inkluderer “5 om dagen”, påvirker kroppens immunforsvar. Dette er fordi ulike frukt og grønnsaker inneholder vitamin C, folat, vitamin B6 og vitamin A, som alle har betydning for immunforsvaret, ifølge Brandstadmoen.

– I tillegg bidrar noen av disse næringsstoffene også til å gjøre deg mindre trøtt og sliten, noe som kan være fint å slippe unna nå i høstmørket, sier hun.

Kosttilskudd eller mat?
Næringsstoffene som ernæringsfysiologen snakker om får du fra helt vanlige frukter, grønnsaker og bær.

For å dekke det daglige anbefalte inntaket av vitamin C, kan du for eksempel spise en halv rød paprika eller fem blomkålbuketter. Spiser du to gulrøtter har du dekket hele dagens behov for vitamin A. Det er med andre ord helt overkommelig å få i seg nok vitaminer ved å spise vanlig mat, ifølge Brandstadmoen.

Sjekk denne listen – disse matvarene er viktige for immunforsvaret:
Grønnkål: Vitamin C, folat, vitamin B6 og vitamin A
Rød paprika: Vitamin A, vitamin C og B6
Brokkoli: Vitamin C og folat
Blomkål: Vitamin C og folat
Jordbær: Vitamin C og folat
Kiwi: Vitamin C og folat
Gulrot: Vitamin A
Hodekål: Vitamin C
Ananas: Vitamin C

*Som en del av et sunt kosthold og en aktiv livsstil bidrar vitamin C, folat, vitamin B6 og vitamin A til et normalt immunforsvar. Vitamin C, vitamin B6, folat bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.