Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Står på for vekst og innovasjon

Står på for vekst og innovasjon

Konsernet hadde en omsetningsvekst på 3,3 prosent i 2022. Takket være tett samarbeid mellom BAMA- ansatte, kunder, produsenter og leverandører sikret vi leveransene i en tid med utfordringer i europeiske forsyningskjeder grunnet pandemi, krig i Ukraina og tørke.  

BAMA består av en rekke ulike virksomheter. Det som forener dem, er det sterke kundefokuset og store engasjementet for økt forbruk. Vi står på for videre vekst, økt inntak av frukt og grønt i befolkningen, høyere norskandel og et godt utvalg i ulike prisklasser – vi har et ansvar for og en visjon om å skape en sunnere og ferskere framtid.  

BAMA har en lang historie innenfor frukt og grønt, og det er tydeligere enn noen gang at vi jobber med framtidens produkter. Frukt, grønt, bær og poteter er mat vi bør spise mer av i et helse- og klimaperspektiv, men også for den gode smakens skyld. Vi arbeider med globale megatrender som lokal og plantebasert mat, miljø og bærekraft, raske og enkle måltidsløsninger, helse og sunnhet. For å få opp forbruket, skal vi bidra med inspirasjon til hvordan dagens måltider, mellommåltider og snacking kan bli grønnere. Frukt og grønt er noe av det sunneste, mest bærekraftige og rimeligste du kan spise – alt ligger til rette for økt forbruk.  

BAMA skal stå helt i front for innovasjon og utvikling innen frukt og grønt. Vi jobber kontinuerlig med spennende innhold, markedsføringskampanjer og sponsoraktiviteter gjennom året. Disse skal hjelpe folk til å ta sunnere valg, i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger. Kunnskapskonseptet Eat Move Sleep er en viktig del av vårt samfunnsansvar. Her arbeider vi aktivt med en rekke klubber og lager spennende fotballcuper og arrangementer i samarbeid med dem. I tillegg bidrar vi til å sette sunnhet på agendaen i en rekke håndballhaller landet rundt. Hvert år arrangerer vi også skiskytterfestival for barn og unge på Liatoppen i Ål i Hallingdal med over tusen deltakere, og festivalen er verdens største i sitt slag. Med dette bidrar vi til at tusenvis av barn og unge samt deres foreldre lærer mer om viktigheten av sunn mat, fysisk aktivitet og nok søvn.  

Alle skal ha mulighet til å velge sunne alternativer. Derfor er vi opptatt av å levere frukt og grønt i ulike prisklasser. For å få til dette, tar BAMA et helhetlig ansvar i verdikjeden. Vi er en internasjonal aktør med nærmere 140 års erfaring, og har bygget gode relasjoner gjennom en årrekke. De er helt uvurderlige når det kommer til å sikre volum, prioritet og kvalitet til gode priser, også i utfordrende tider. I tillegg arbeides det kontinuerlig med produkt- og sortsutvikling, for å sikre bredde og dybde i hele sortimentet. 

Forbrukere verden over vil spise lokal mat. Slik er det også i Norge. BAMA jobber tett med Gartnerhallen og har et sterkt engasjement i planlagt norsk produksjon. Vi arbeider for økt omsetningsverdi, volumutvikling og utvidet sesong for fantastiske, norske produkter. For å få det til, gjør vi betydelige investeringer og satser hardt på innovasjon og utvikling sammen med de dyktige produsentene våre. I 2022 åpnet vi et splitter nytt Mjøsgrønt. Dette er Norges største og mest moderne grønnsakspakkeri som vi eier sammen med produsentene i Mjøsregionen. Pakkeriet bidrar stort til å dekke BAMAs løk- og gulrotbehov, og med nærhet til produsentmiljøet er det duket for tett samarbeid. Norskandelen ligger på godt over 80 prosent i sesong, og vi ønsker å tilby forbrukerne så mye som mulig.  

Dette gjelder også i kategorien «Fresh cut». I løpet av året flyttet BAMA Industri og BAMA Blomster inn i det nye anlegget på Tranby i Lier. Fabrikken har nærhet til produsentene i området, og i norsk sesong er mer enn 90 prosent av varene som foredles her dyrket i nærheten. Økt produksjonskapasitet og topp moderne fasiliteter gjør at vi kan levere på den sterke etterspørselen etter sunne og raske måltidsløsninger, samt mat som kan tas med på farten.    

Det er også store ting på gang i vår finske virksomhet – det nederlandske blomsterselskapet Xpol BV utvidet sine blomster- og planteaktiviteter i Finland. Fra 1.april var Xpol Finland Oy offisielt i drift. Nå er produksjonen nærmere markedet, noe som betyr økt ferskhet og kvalitet.    

Vi er glade for å se at det igjen er god fart i Horeca-markedet. BAMA Storkjøkken, vårt flaggskip på området, har lenge hatt skikkelig medvind. Kundene er tilbake for fullt, og det dyktige teamet jobber knallhardt med nye konsepter og produkter til både nye og eksisterende kunder.   

BAMA er blant de 10 ledende frukt- og grøntselskapene i verden. Vi sitter på en unik erfaring og kompetanse, og har en verdikjede som gjør oss godt rustet til å håndtere utfordringer og endringer i et raskt tempo, både daglig og på lengere sikt. Dette er et fantastisk utgangspunkt for videre satsing og utvikling. Verden er i konstant endring, og vi må løpe fortere enn noen gang tidligere.. Derfor satser vi hardt på innovasjon, kategoriutvikling, bærekraft og vekst. I tillegg er det en konstant ambisjon å finne de mest bærekraftige løsningene for selskapet. Vi er stolte av å ha redusert matsvinnet med 42 prosent i perioden 2016-2022, takket være en rekke tiltak og mobilisering i hele selskapet. Nå fortsetter det gode arbeidet mot halvering, noe vi mener vi skal klare innen 2025.     

BAMA skal tilby de mest bærekraftige produktene. Det betyr at de produseres og håndteres på en slik måte at det ytre miljø ikke forringes, at de ansattes rettigheter ivaretas, at mattryggheten sikres hele veien fra jord til bord og at vi kan tilby smaksrike produkter i ulike prisklasser.  

  

Vi gleder oss til fortsettelsen! 

Petra-Axdorff_01-01.svg