Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Potet-det sunne valget

Poteten bør være din foretrukne følgesvenn til middagen, enten den er kokt, bakt eller stekt. Den inneholder nemlig mange næringsstoffer som er bra for kroppen og den passer til nesten alt!

Stivelsesrik knoll

Poteten inneholder først og fremst vann – hele 76 % før tilberedning. Energien kommer fra stivelse, et karbohydrat som kroppen foretrekker å bruke som energikilde. Poteten er fettfattig, men du får kostfiber – spesielt om du spiser skallet. 

Hvorfor potet til middag? 

Potet er en naturlig kilde til vitamin C, kalium og kostfiber som er viktige næringsstoffer for kroppen.

Kalium bidrar til normal muskelfunksjon og vitamin C bidrar til et normalt immunforsvar, i tillegg til å redusere tretthet og utmattelse. Vitamin C øker også opptaket av jern i kroppen, og potet er derfor et sunt og smart tilbehør til middagen.

Kokte, kalde poteter

Det skjer noe rart i poteten når den har vært kokt, og så avkjøles. Opptil 10 % av stivelsen forandrer seg slik at den blir til fiber – dette kalles resistent stivelse. Du kan se forvandlingen selv, om du sammenlikner snittflaten på en varm og en kald kokt potet. Den kalde er «glattere» og har en helt annen konsistens. Vi kan ikke fordøye resistent stivelse, dermed blir en del av kaloriene fra stivelsen utilgjengelig for oss. På den måten vil kalde poteter i en potetsalat gi mindre kalorier enn hva varme, kokte poteter gjør.

 
Poteter er godt!
 
 

Oppskrifter med potet: