Bama

Slik får du barna til å spise mer frukt og grønt

Barn i vekst trenger en variasjon av næringsstoffer. Mange av disse finnes i frukt, bær og grønnsaker.

Det er anbefalt at barn også spiser «5 om dagen», som betyr 5 håndfuller med frukt/grønt/bær hver dag. Omtrent halvparten bør være grønnsaker.

De fleste barn liker noen frukter, bær og grønnsaker. Barn kan også være kresne, og spesielt det å få i seg nok grønnsaker, kan være en utfordring. For å få det til, må det prøves og øves.

I løpet av barneårene legges grunnlaget for gode spisevaner, så her kommer noen tips for å få barna til å spise mer frukt og grønt.

10 tips for å få barn til å spise mer frukt og grønt:

  • Ha alltid frukt, bær og grønnsaker tilgjengelig! Fyll opp skuffen i kjøleskapet og ha et fruktfat med noen frukter og grønnsaker på kjøkkenbenken som er synlige for store og små.
  • Del frukten og grønnsakene i båter eller staver! Dette kan stå fremme eller stå klart i kjøleskapet. Både barn og voksne spiser mer når frukten og grønnsakene er oppkuttet. PS! Klem over noen dråper lime/sitron, så holder frukten seg frisk og fristende.
  • Druer, cherrytomater og bær trenger bare skylling, så kan de spises som de er!
  • Om du planlegger en salatblanding til middag, ikke bland den! Grovskjær grønnsakene og legg dem i ulike små boller. De fleste barn liker rene smaker, og de liker for eksempel å kunne velge bare paprika eller agurk.
  • Legg alltid frukt, grønnsaker eller bær i matpakken. Bruk gjerne matbokser med flere rom, og fyll opp med ulike ting.
  • Skal man kose seg litt ekstra kan det være lurt å gjøre grønnsakene enda bedre. Hvorfor ikke innføre grønnsaker som snacks på lørdagskvelden?  Grønnsaker med hummus (bønnedipp), tzatziki eller hjemmelaget guacamole er garanterte suksesser. For eksempel gulrot, kålrot, agurk, selleri og blomkål egner seg godt til dette.
  • Bruk grønnsaker så langt det lar seg gjøre i sauser, supper, mos og pureer. 
  • Fruktsalat med vaniljeyoghurt er et kjempegodt alternativ til dessert. Ta barna med på oppdeling av frukten. 
  • Lag is av frukt, bær og smoothie! Her er det bare fantasien som setter begrensninger!
  • Smak på frukter og bær dere ikke pleier å spise! Har dere smakt på stjernefrukt og dragefrukt, for eksempel?