Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Litt grønnere...

...vips litt sunnere

Sommeren er rett rundt hjørnet, og det bugner av masse deilig frukt, bær og grønnsaker. Da blir det enkelt å få i seg 5 om dagen!

Tenk på alle måltidene gjennom dagen og hvor lite som egentlig skal til for å legge til frukt, bær og grønt til hver av dem. Hva med en smoothie til frokost og litt grønnsaker på grillen? Hva du velger er opp til deg, for det er fritt valg på øverste grønnsakshylle!

Se inspirasjon til hvordan du kan gjøre hverdagen langt mer fargerik, fristende og fantastisk. Hver eneste dag! 

Frokost - starten på noe godt

Mange mener at frokosten er dagens viktigste måltid. Det vi vet helt sikkert, er at med en god start kommer du lettere i mål. 

De kjente og kjære frokostfavorittene blir nye og spennende når du legger til frukt og grønt. Prøv paprika på osten, bær i yoghurten eller ta deg en smoothie. Det er ikke mye som skal til, før hverdagen fylles av friske farger og smaker. 

Frokost

Fem tips til mellommåltidet

Får du lyst på noe digg mellom de faste måltidene? Frukt og grønt er perfekt påfyll, som holder deg i gang fram til neste måltid.

  1. Spar tid. Frukter, bær og grønnsaker er stort sett spiseklare, akkurat når du kjenner magen rumle. 
  2. Legg frukt eller grønt i sekken før du drar! 
  3. Lag en smakfull fruktsalat, og ta den med deg på farta i en boks. 
  4. Smoothie kan du kjøpe ferdig, men det er også enkelt å lage selv. Tips: Lag mye av gangen og frys ned porsjonspakker, så har du nok for hele uken.  
  5. Hvis du spiser et par nøtter ved siden av en frukt, vil du holde deg mett enda lengre. 

Lunsj - grønt påfyll

Enten du smører matpakke eller spiser i kantina, har du uendelig mange muligheter foran deg. Husk å tenke "5 om dagen", og ta grønne valg når du kan. Plutselig ser du fram til lunsjen, fordi den er fargerik og ser ekstra god ut. Med det har du gjort dagens høydepunkt ekstra bra.

Hev lunsj-opplevelsen enda et par hakk, ved å legge til mer av det som knaser! Litt ekstra til hvert måltid blir mye i løpet av en dag. 

Oppskriftsliste: Lunsj

Middag - halvparten grønt

For de fleste har grønnsaker en supernaturlig plass på middagstallerkenen, men kunne du spist mer? La det grønne få enda mer plass, og fyll halve tallerknen med friske farger. Det skal være enkelt å spise sunt og godt! Når du alltid spiser halvparten grønt, er det lettere å nå målet om "5 om dagen". 

Et tips er å avslutte måltidet med en fruktsalat, eller et oppkuttet eple. Kappet og klar forsvinner den sunne desserten på null komma niks. 

Oppskriftsliste: Middag

Kveldsmat - når enden er god

For mange byr kveldsmaten på gode barndomsminner. Den føles viktig, og er ofte uunnværlig før en god natts søvn. Har du prøvd å kutte opp grønnsaker og lage en rømmedipp til kvelds? Eller hva med havregrøt med frukt og bær, en avokadotoast eller brødskive med banan og peanøttsmør. Valgene er mange, så legg deg heller med god samvittighet enn med tom mage. Alle gode ting er fem!