Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Helse og livsstil

Nordmenn blir stadig mer opptatt av å spise sunnere og holde seg i god fysisk form. Vi jobber for bedre folkehelse og for at gode vaner skal starte så tidlig som mulig. Gjennom sponsorvirksomhet, tilstedeværelse i sosiale medier og ulike prosjekter inspirerer vi barn, unge og deres foreldre til en sunnere livsstil – flere skal komme nærmere målet om 5 om dagen.

Helse og livsstil

Idrettsglede live – endelig!

2022 ble året hvor cuper, turneringer og festivaler var tilbake for fullt.

BAMA har i en årrekke vært med å arrangere fotballcuper, håndballcuper samt alpin- langrenn- og skiskytterfestivaler for barn over hele landet. Etter flere år med koronarestriksjoner kunne vi igjen bidra til at barn og unge får idrettsopplevelser for livet. 

I 2022 ble det til sammen arrangert 42 KIWI BAMA- cuper med totalt over 50 000 glade deltakere. Dette er en fantastisk arena for å nå ut med det viktige budskapet om Eat Move Sleep (EMS) til store og små samt deres foreldre og foresatte. Kunnskapskonseptet ble startet sammen med Norges Fotballforbund i 2016, og har også Eat Foundation med på laget. Målet er å bidra til at gode vaner med fysisk aktivitet, nok søvn og et sunt kosthold starter så tidlig som mulig. 

Det er ikke bare på gressmatta det skjer ting. Vi jobber også sammen med REMA 1000 på deres håndballarrangementer. I løpet av 2022 ble det arrangert en rekke cuper som sørget for liv i idrettshaller over hele Norge. Fokuset på 5 om dagen, frukt og grønt har vært svært vellykket. Så vellykket at REMA 1000 ble nominert til prisen "Intensjonsavtalens utmerkelser i 2022" i kategorien "Sunnere markedsføring" av Helsedirektoratet. 

Også i bakker og skisporet går det for seg. Med BAMA på laget, gikk verdens største alpinfestival av stabelen i Ål i Hallingdal. Etter to års pause kunne de rundt 900 deltakerne spenne på seg skiene og sette utfor. Supernytts tre programledere Selma Ibrahim, Salamatu Kamara og Tobias Rysstad var også til stede for å danse «BlimE-dansen». 

Men alpinfestivalen er ikke det eneste arrangementet BAMA er med på i området – BAMA Skiskytterfestival går av stabelen på Liatoppen hvert år.  Festovalen er verdens største i sitt slag, med over 1100 deltakere i alderen 10 til 17 år. Eat Move Sleep - ambassadøerene Tarjei Bø og Ingrid Landmark Tandrevold var på plass for å kaste glans over arrangementet, og dele ut premier til alle deltakerne. 

Alle arrangementene har idrettsglede og sunn livsstil i fokus, og vi samarbeider med flotte idrettslag rundt om i landet, noe som er en sann fornøyelse. Vi heier på dere!

Jobbfrukt

Kundene er tilbake.

Jobbfrukt er et riksdekkende konsept for fruktkurver til næringslivet, som ble etablert i 1996.  Rundt 70 lokale bedrifter over hele landet sysselsetter personer med behov for arbeidsbistand, og BAMA er samarbeidspartner. På grunn av pandemien og utstrakt bruk av hjemmekontor, falt markedet i 2020 sammenliknet med normalåret 2019. I 2021 kom kundene tilbake, en trend som fortsatte inn i 2022. 

Jobbfrukt er en viktig arena for sysselsetting, og mer enn 500 personer arbeider med pakking og distribusjon hver eneste uke. De er glade for å være en del av Jobbfrukt, og for å være tilbake på jobb etter pandemien. Ved å tegne abonnement på Jobbfrukt får kundene en fin fruktpause i løpet av arbeidsdagen, samtidig som de støtter verdifulle lokale arbeidsplasser. 

 

Vant SoMe-pris

Iherdig innsats i Eat Move Sleep sine sosiale kanaler sørget for SoMe-pris og mange følgere

Det dyktige sponsorteamet brettet opp ermene da cuper og andre initiativer ble avlyst under pandemien – aktivitetene fortsatte med full styrke på Tik Tok og Instagram. Der var det full trøkk også i 2022.

Dette ble lagt merke til, og sponsteamet innkassere prisen «Beste bruk av SoMe i aktivering» under Sponsor- og Eventprisen. 

Målet med kontoene er å spre budskapet om Eat Move Sleep – sunn mat, nok bevegelse og søvn, slik at barn, unge og foreldrene deres etablerer gode, sunne vaner. 

 

Full fart på Tik Tok

Etter starten i 2020, har det bare gått en vei for Eat Move Sleep-kontoen.

TikTok har tatt verden med storm og blitt barn og unges digitale favorittkanal. Hele 73 prosent av norske barn i alderen 9-18 år er på Tik Tok (barn og medier 2022), og mange av dem er i Eat Move Sleep’s hovedmålgruppe.

Kontoen skal motivere til en sunnere livsstil med sunn mat, fysisk aktivitet og nok søvn i sentrum. Her får man enkle tips og triks som alle kan gjennomføre. BAMA har truffet blink med uvurderlig hjelp fra sponsorater som Martin Ødegaard, Erling Braut Haaland, Ingrid Tandrevold Landmark, Tarjei Bø og Jarl Martin Riiber. 

Idrettsstjernene byr på seg selv og deler spennende snutter fra hverdagsliv og trening, til glede for fans og følgere, som får bli kjent med dem på en annerledes måte.

Idrettsfrukt

Salget tok seg opp i 2022. 

BAMA tilbyr alle idrettslag med medlemskap i Norges idrettsforbund 60 prosent rabatt på frukt, grønt, Bendit-produkter og juice, kjøpt på REMA 1000 eller i en av Norgesgruppen sine butikker. Etter en nedgang under pandemien, tok salget seg opp igjen i 2022 da det igjen var full fart på treninger og med kamper. 

Dyreparken i Kristiansand

Eat Move Sleep sin første offisielle samarbeidspartner utenfor idretten.

Dyreparken_20200626_ daniel.schjott-1875.jpg

Midt i parken finnes et eget område, med blant annet et klatrefjell for barna. Dette kunne endelig tas i bruk mer igjen i 2022, til glede for små besøkende. Dersom man vil ta en hvil, kan man gjøre det på «Drivhuset», et spisested som ligger rett i nærheten, og serverer grønne, friske retter.

BAMA sponset Vasaloppet

Verdens største langløp fylte 100 år i 2022, og BAMA videreførte samarbeidet.

BAMA sponset Vasaloppet for første gang i 2021, og det var svært vellykket. Derfor var vi ekstra glade for å kunne bidra også i jubileumsåret, denne gangen helt fritt for restriksjoner.  

Siden 1922 har over 1,6 millioner deltatt i det tradisjonsrike løpet, som går mellom Sälen og Mora. I målområdet var det satt opp flere BAMA-telt, hvor det ble servert blant annet «Tunnbrödrulle» produsert av BAMA Nordic, som holder til i Sverige. Sponsoravtalen var et samarbeid på tvers av landegrensene, noe som knytter ansatte i de ulike landene tettere sammen.