Internasjonal handel

BAMA er en stor aktør, både i Norge og ute i verden. Vi har rundt 260 dyktige leverandører fordelt på 5 kontinenter som leverer frukt, grønt og bær til oss.

Internasjonal handel

Gode relasjoner og fart i innovasjonsarbeidet

De siste årene har vi stått overfor flere utfordringer. Vi har ridd dem av takket være gode leverandørrelasjoner, fart i innovasjonsarbeidet og et svært godt samarbeid i verdikjeden. I 2022 fikk vi flere ting å bryne oss på, men vi har god erfaring med å snu oss rundt og finne nye løsninger når det kreves.

2022 var et godt, men utfordrende år. Vi leverte frukt og grønt fra en rekke spennende opprinnelser til kundene våre. Samtidig ble det klart at pandemien ville sette sitt preg på årets første måneder, med en rekke tiltak som varte inn i februar måned. Kun få uker etterpå kom den triste nyheten om at Russland hadde invadert Ukraina.

Der pandemien fikk mange til å unne seg litt ekstra, manet 2022 til prisbevissthet. Flere renteøkninger, vedvarende sterk inflasjon og prisvekst, sørget for innhugg i nordmenns husholdningsbudsjetter. Dette førte til at produkter i gruppen “value for money” fikk mer oppmerksomhet, og her økte vi fokuset. Tomater i 500 grams spann solgte enormt bra, og det samme gjelder salg av epler og gulrøtter i lavpriskategorien samt løsvektvarer og runde tomater.

Situasjonen rammet de fleste produktgrupper, og sørget for høy aktivitet i innovasjonsarbeidet. Her fant vi nye løsninger, både for kortere og lengere sikt. For å møte markedet og samtidig handle tettest mulig opptil opprinnelig plan, ble det gjort flere spesifikasjonsendringer og flytting av opprinnelser. I tillegg økte vi fleksibiliteten når det kommer til størrelser og enheter, noe spisspaprika er et eksempel på. Her endret vi pakningen og økte vekten, for å gi rom for nye måter å pakke på. Denne fleksibiliteten kom både forbrukerne og produsentene til gode.

Utover våren og sommeren ble det klart at også ekstremvær rundt om i Europa kom til å prege året. Først i form av sandstormer og regnvær i mars og april, og en hetebølge i sommermånedene. Alt dette påvirket naturlig nok flere produkter. Vi erfarte at den intense heten medførte lavere produksjon av meloner, i tillegg til økt andel av sten i enkelte druesorter. En del trær "beskyttet seg selv" ved å produsere mindre frukt. For å sikre leveransene, jobbet vi frem alternativer i form av nye leverandører og opprinnelser. Innovasjonsarbeidet i verdikjeden har vært svært godt de siste årene, og som følge av dette har vi har vi funnet flere nye samarbeidspartnere for fremtiden.

BAMA har ufravikelige krav til kvalitet og etikk, og vi krever det samme av både gamle og nye leverandører. Derfor arbeider vi kontinuerlig for å skape forståelse for verdisett, sosiale- og miljømessige krav, kvalitet, mattrygghet og sporbarhet, for å nevne noe. Med rundt 260 produsenter på 5 kontinenter er etisk handel en helt sentral del av BAMAs forretningsmodell og tilstedeværelse i det internasjonale markedet. Det innebærer et sterkt engasjement i arbeidet med bærekraft, gode arbeidsforhold i landene vi handler med og transparens i verdikjeden. Eventuelle avvik fra kravene, løses med en dialog- og prosessorientert tilnærming. Kontinuerlig fokus på dette er helt nødvendig for å fortsette å være et ledende selskap innen frukt, grønt og ferske produkter.

Vi har mange erfarne og dyktige folk med lang fartstid i selskapet. Sammen med et unikt samarbeid i verdikjeden og leverandørrelasjoner som strekker seg langt tilbake i tid, gjør det oss rigget til å levere i henhold til plan under krevende forhold.

I 2022 ble det igjen flere fysiske møter. Tett og god kontakt med leverandørene våre er viktig for oss, og det å møtes betyr mye. De digitale plattformene er også en viktig bidragsyter i arbeidet, og pandemien har gitt oss solid erfaring i smart og effektiv utnyttelse av disse. Resultatet av alt dette arbeidet er gjensidig respekt, lojalitet og høy prioritet i utfordrende tider.

Egne pakkelinjer for epler

Som i 2021, fortsatte vi å pakke Pink Lady - og Ambrosiaepler i Lier.

I 2022 pakket vi rundt 1400 tonn med Pink Lady- og Ambrosiaepler, som vi får fra henholdsvis Italia og Chile, avhengig av sesong. Det ble også kjørt piloter på 2-pakninger med epler mot Storkjøkken-markedet.

Nordmenn elsker steinfrukt

Det er særlig plommen Oxysolar som har tatt et hopp på populæritetskalaen.

Den røde sorten fra Italia har god fart. Vi har nå levert importerte plommer av god kvalitet via egne merkevarer over en lengre periode. Dette er nye, lovende sorter, og vi ser store muligheter for videreutvikling av denne varegruppen sammen med de rette leverandørene. I tillegg går det også godt for andre typer steinfrukt som aprikos og flate fersken, også disse fra Italia. Suksessen skyldes god tilgang, merkevarebygging og eksponering i butikk, og resultatet er over all forventning. Dette er en svært spennende produktgruppe som vi ser frem til å utvikle videre.

Store spann med cherrytomater

Ble superpopulære blant prisbevisste nordmenn.

Lavpriskategorien fikk et løft sammen med andre alternativer som gir mye for pengene.

Det førte til et knallår for cherrytomater i spann på 500 gram, som kan vise til en tosifret prosentuell vekst. Tomatene i disse spannene kommer i all hovedsak fra Marokko og Spania.

Brokkolini på full fart inn i rampelyset

Brokkoliens lillebror sørget for tosifrede vekst.

Grønnsaken kan minne om brokkoli, men har lengre og tynnere stilker og en mindre topp.  Den har virkelig begynt å sette seg i markedet, og kan vise til lovende vekst i 2022. Nå skal vi jobbe videre for å øke produksjonen både i Norge og Spania, og dermed sørge for en enda bredere appell. Dette ser svært lovende ut, og vi gleder oss over å lykkes med å presentere nok en “ny”, spennende grønnsak på det norske markedet.

Xpol utvider i Finland

Det nederlandske blomsterselskapet Xpol BV, utvider sine blomster- og planteaktiviteter i Finland.

Xpol Finland Oy var offisielt i drift 1.  april. BAMA eier 50 prosent av selskapet, som er en viktig del av den internasjonale virksomheten.

Xpol Finland har base i Helsinki, og har spesialisert seg på levering og håndtering av blomster og planter til store supermarkedkjeder. For videre optimalisering av verdikjeden fra produsent til marked, gikk selskapet ytterligere inn i det finske markedet. Ved å flytte deler av produksjonsprosessen så nærme markedet som mulig, forbedres ferskhet og kvalitet til forbruker.

BAMAs internasjonale virksomhet

Den omfatter hel- og deleide selskaper i Polen, Nederland, Sverige og Finland, som blant annet Nature´s Pride, Xpol, Artic Spòlkâ og BAMA Nordic.

Nature’s Pride holder til i Nederland og ble etablert i 2001. Selskapet er en av de fremste tilbyderne av eksotiske frukter og bær i det europeiske markedet, og er ledende på avokado i Europa. De har modnet mango og avokado siden 2005. BAMA eier i dag 99 prosent.

Xpol ligger i Nederland og leverer ferske blomster, hovedsakelig fra Afrika. Innkjøp fra Europa har imidlertid blitt stadig viktigere, fordi forbrukerne ønsker mer lokale varer.  Artic Spòlkâ er lokalisert i Polen, og har hovedfokus på salg og leveranser av sopp, blåbær og epler. Selskapet ble etablert i 1998, og kom inn under BAMAs internasjonale selskapsstruktur i 2005.

BAMA Nordic består blant annet av selskapene BAMA Foods AB, BAMA Fresh Cuts AB og BAMA Fresh Cuts OY. BAMA Foods selger convenience- produkter tilpasset servicehandel og det øvrige markedet. BAMA Fresh Cuts i Sverige og Finland har ferskforedling av grønnsaker som sitt forretningsområde. De produserer primært for eget hjemmemarked, men selger også til kunder i Danmark og Baltikum.