De siste årene har vi stått overfor flere utfordringer. Vi har ridd dem av takket være gode leverandørrelasjoner, fart i innovasjonsarbeidet og et svært godt samarbeid i verdikjeden. I 2022 fikk vi flere ting å bryne oss på, men vi har god erfaring med å snu oss rundt og finne nye løsninger når det kreves.
2022 var et godt, men utfordrende år. Vi leverte frukt og grønt fra en rekke spennende opprinnelser til kundene våre. Samtidig ble det klart at pandemien ville sette sitt preg på årets første måneder, med en rekke tiltak som varte inn i februar måned. Kun få uker etterpå kom den triste nyheten om at Russland hadde invadert Ukraina.
Der pandemien fikk mange til å unne seg litt ekstra, manet 2022 til prisbevissthet. Flere renteøkninger, vedvarende sterk inflasjon og prisvekst, sørget for innhugg i nordmenns husholdningsbudsjetter. Dette førte til at produkter i gruppen “value for money” fikk mer oppmerksomhet, og her økte vi fokuset. Tomater i 500 grams spann solgte enormt bra, og det samme gjelder salg av epler og gulrøtter i lavpriskategorien samt løsvektvarer og runde tomater.
Situasjonen rammet de fleste produktgrupper, og sørget for høy aktivitet i innovasjonsarbeidet. Her fant vi nye løsninger, både for kortere og lengere sikt. For å møte markedet og samtidig handle tettest mulig opptil opprinnelig plan, ble det gjort flere spesifikasjonsendringer og flytting av opprinnelser. I tillegg økte vi fleksibiliteten når det kommer til størrelser og enheter, noe spisspaprika er et eksempel på. Her endret vi pakningen og økte vekten, for å gi rom for nye måter å pakke på. Denne fleksibiliteten kom både forbrukerne og produsentene til gode.
Utover våren og sommeren ble det klart at også ekstremvær rundt om i Europa kom til å prege året. Først i form av sandstormer og regnvær i mars og april, og en hetebølge i sommermånedene. Alt dette påvirket naturlig nok flere produkter. Vi erfarte at den intense heten medførte lavere produksjon av meloner, i tillegg til økt andel av sten i enkelte druesorter. En del trær "beskyttet seg selv" ved å produsere mindre frukt. For å sikre leveransene, jobbet vi frem alternativer i form av nye leverandører og opprinnelser. Innovasjonsarbeidet i verdikjeden har vært svært godt de siste årene, og som følge av dette har vi har vi funnet flere nye samarbeidspartnere for fremtiden.
BAMA har ufravikelige krav til kvalitet og etikk, og vi krever det samme av både gamle og nye leverandører. Derfor arbeider vi kontinuerlig for å skape forståelse for verdisett, sosiale- og miljømessige krav, kvalitet, mattrygghet og sporbarhet, for å nevne noe. Med rundt 260 produsenter på 5 kontinenter er etisk handel en helt sentral del av BAMAs forretningsmodell og tilstedeværelse i det internasjonale markedet. Det innebærer et sterkt engasjement i arbeidet med bærekraft, gode arbeidsforhold i landene vi handler med og transparens i verdikjeden. Eventuelle avvik fra kravene, løses med en dialog- og prosessorientert tilnærming. Kontinuerlig fokus på dette er helt nødvendig for å fortsette å være et ledende selskap innen frukt, grønt og ferske produkter.
Vi har mange erfarne og dyktige folk med lang fartstid i selskapet. Sammen med et unikt samarbeid i verdikjeden og leverandørrelasjoner som strekker seg langt tilbake i tid, gjør det oss rigget til å levere i henhold til plan under krevende forhold.
I 2022 ble det igjen flere fysiske møter. Tett og god kontakt med leverandørene våre er viktig for oss, og det å møtes betyr mye. De digitale plattformene er også en viktig bidragsyter i arbeidet, og pandemien har gitt oss solid erfaring i smart og effektiv utnyttelse av disse. Resultatet av alt dette arbeidet er gjensidig respekt, lojalitet og høy prioritet i utfordrende tider.