En aktiv samfunnsaktør i Norge
I hele den vestlige verden er inaktivitet og usunt kosthold blant de største truslene mot folkehelsen.
Norske 15-åringer sitter i gjennomsnitt mer stille enn 80-åringer. Dette er en enorm utfordring – ikke bare for helsemyndighetene, men for hele samfunnet. Som landets største kommersielle selskap innen frukt og grønt har BAMA et betydelig ansvar. Vi har derfor gjort det til en sentral del av vår strategi å bidra til å snu den negative utviklingen.
Dette innebærer for det første å inspirere Norges befolkning til å ta enkle og sunne valg i hverdagen. En viktig oppgave er å formidle kunnskap om produktenes egenskaper, hvordan de skal tilberedes for å smake best mulig, og hvilken helseeffekt de har på kroppen.
Men vi vil også motivere til fysisk aktivitet. Myndighetene anbefaler at vi skal være i bevegelse minst 30 minutter hver dag, med en intensitet som gjør oss varme og litt andpustne. Gjennom målrettet arbeid og markedsføring, og i nært samarbeid med myndigheter og helsevesen, skal vi ta i bruk alle kanaler der vi møter forbrukeren. I barnehagen, på skolen, på arbeidsplassen, gjennom idrettsarrangementer, i massemedia og i sosiale medier vil vi bidra til å få en sunnere livsstil øverst på agendaen.